عروس بروز افزایش سرعت درگیری ریه در کرونای جهش ‌یافته - عروس بروز

به گزارش سایت عروس بروز، رزیتا خداشاهی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تست‌های تشخیص کرونا بیان کرد: بهترین تست برای تشخیص اولیه کرونا، تست پی‌سی‌آر است. آزمایش خون هیچ جایگاه و ارزشی برای تشخیص کرونا ندارد. با توجه به اینکه درصد خطا در تست‌های پی‌سی‌آر همچنان بالاست، حتی اگر بیماری علامت داشته باشد و تستش منفی باشد، آن را کرونا در نظر می‌گیریم و تست منفی در فردی که دارای علامت است برای ما هیچ اهمیتی ندارد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد تاکید کرد: به تست منفی در بیماری که بر اساس قضاوت بالینی به کرونا و بر اساس علائم مظنون باشیم، توجه‌ای نمی‌کنیم و آن‌را کرونا در نظر می‌گیریم. این نکته قابل ذکر است که ما بیشتر بر علامت‌های بالینی کرونا تمرکز می‌کنیم.

وی در خصوص اینکه بیمار چه شرایطی باید داشته باشد تا نتیجه تست کرونای او درست مشخص شود، افزود: بخشی از این موضوع به کیت و بخشی هم به فردی که آزمایش می‌دهد، بستگی دارد. درحال حاضر کووید جهش یافته در کل کشور درحال افزایش است و تمام لودهای آن بالاست. به طور کلی ماهیت کووید جهش‌یافته، سرایت و لود بالای آن است. معمولا بیماران یک فاز نقاهت دارند که خیلی از افراد در آن فاز، علائم‌شان مثبت است؛ به این معنا که یک فاز قبل از علائم و یک فاز بعد از علائم وجود دارد. فاز بعد از علائم دو دسته است؛ فاز اولیه و فاز ثانویه که علائم در فاز ثانویه بیشتر خود را نشان می‌دهد. به تدریج در هر کدام از مراحل که مریض پیشرفتش بیشتر باشد، احتمال مثبت شدن تست آن فرد بیشتر می‌شود، ولی بیمارانی که علامت ندارند این احتمال برای آنها وجود دارد که تست پس‌سی‌آر آنها مثبت باشد. نکته دیگری که وجود دارد این است که لود ویروس آنقدر بالا رفته که آزمایش پی‌سی‌آر در فرد بدون علامت هم مثبت شده است. مسلما هرچه بیماری از بدون علامت به سمت علامت‌دار پیشرفت کند، درصد مثبت‌شدن تست بالاتر می‌رود.

وی در خصوص علائم کرونا افزود: علائم کرونا دقیقا همان علائم اولیه است و هیچ تفاوتی نکرده است، فقط فرقش این است که سرعت پیشرفت علائم بیشتر شده است. علائم اولیه کرونا همان گلودرد، سردرد، بی‌حالی و ضعف، بدن‌درد و… است. در فاز قبلی کرونا، وقتی مریضی علائم را پیدا می‌کرد حدود پنج روز این علائم را داشت و بعد از چند روز ویروس به ریه سرایت می‌کرد ولی درحال حاضر در ویروس جهش‌یافته بیمارانی را داریم که همزمان با روزی که گلودرد و سردرد داشتند یا فردای آن روز درگیری ریه هم پیدا کردند. سرایت در ویروس جهش‌یافته بسیار بالاست و خیلی سریع از مجاری تنفسی فوقانی وارد مجاری تنفسی تحتانی می‌شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد اظهار کرد: مراجعه اولیه مردم به پزشک خیلی می‌تواند در بهبود تاثیر داشته باشد و از مرگ پیشگیری کند. درحال حاضر چیزی به اسم سرما خوردگی و حساسیت فصلی وجود ندارد. اول باید کرونا را رد کنیم، اگر کرونا رد شد، بعد می‌توان گفت که سرماخوردگی و حساسیت فصلی است.

خداشاهی ادامه داد: هیچ علائمی را نباید ساده گرفت. در فصلی که پاندمی کروناست و ویروس جهش‌یافته با سرایت بالا در گردش است، هر علائمی را باید کووید در نظر گرفت. من نمی‌گویم که بیماری‌های دیگر نادیده گرفته شود، بیماری‌های دیگر جایگاه خودش را دارد ولی اول همزمانی با کووید باید رد شود و سپس به سراغ بیماری‌های دیگر رفت.

وی ادامه داد: خیلی از مرگ و میرها به دلیل دیر مراجعه کردن به پزشک است. طی بررسی‌هایی که در دانشگاه انجام شده است، گفته شد بود که یکی از علل اصلی در مرگ و میر به دلیل دیر مراجعه کردن به پزشک است. متاسفانه زمانی بیماران مراجعه می‌کردند که از فازهای اولیه بیماری گذشته بود.

خداشاهی بیان کرد: دیر مراجعه کردن به پزشک هم می‌تواند عوارض ثانویه کووید را بیشتر کند و هم می‌تواند به عنوان یک علتی باشد که بقیه افراد خانواده هم به طور شدید مبتلا شوند. هفته پیش موردی داشتیم که یک خانواده ۶ نفره بودند و این خانواده یکسری علائم اولیه را داشتند ولی به دلیل دیر مراجعه کردن و غفلت در علائم، از این خانواده تا همین الان، سه نفر از اعضاء آن فوت کردند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 439 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها