عروس بروز احتمال برگشت عوارض کرونا پس از بهبودی - عروس بروز

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ – ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ پ
ایمان قاسم زاده متخصص عفونی و فلوشیپ نقص ایمنی درباره اینکه گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از بیماران کرونایی پس از بهبودی بعد از چند روز دوباره دچار علائم شدید شده و در آی سی یو بستری می‌شوند، علت این موضوع چیست؟ گفت: در سیر بیماری کووید ۱۹ وقوع هر مساله‌ای محتمل است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: این بیماری را به سه فاز تقسیم کرده اند به طوری که ۵ تا ۶ روز اول بیماری را فاز اول، فاز دوم از روز ششم بیماری تا روز ۱۴ و بعد از آن تا روز بیست و یکم و حتی بیشتر را فاز سوم نام گذاری کرده اند و بیشترین خطر در مرحله دوم و سوم است، اما مرحله دوم خطرش خیلی بیشتر است.
بخوانید…
فاجعه هند در بیمارستان‌های ایران؟
از خطر کرونای هندی تا واکسن افراد ۶۰ سال به بالا

این متخصص عفونی و فلوشیپ نقص ایمنی عوارض بیماری در مرحله دوم را زیاد دانست و عنوان کرد: در فاز دوم بیماری عوارض التهابی و ترومبوتیک (لخته خون) برای ما مهم است و هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند که عوارض ترومبوتیک بعد از ترخیص به وجود نیاید یا عوارض التهابی آن بعد از ۱۴ روز به پایان می‌رسد، بنابراین در دوران نقاهت و درمان همه این موارد محتمل است و عجیب نیست که فردی پس از ترخیص به علت یکی از این عوارض یا مسائل مرتبط با کووید ۱۹ دوباره بستری شود.

وی افزود: موارد انگشت شماری نیز وجود داشته که پس از گذشت ۲۱ روز از بیماری دوباره بیمار و بستری شده اند لذا بستری شدن دوباره فرد مبتلا پس از ترخیص از بیمارستان دور از انتظار نیست و نباید تصور کرد که پس از ترخیص، بهبودی کامل یافته اید و هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، البته بیش از ۹۰ درصد افراد پس از گذراندن دوران نقاهت (۲۱ روز بیماری) بهبودی پیدا می‌کنند.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که چه مواردی باید توسط بیمار در دوران نقاهت و پس از ترخیص از بیمارستان رعایت شود تا دوباره حالش وخیم نشود؟ گفت: بهترین اقدام همان رعایت دستورات پزشک معالج است، زیرا عوارض بیماری در افراد متفاوت است و همچنین استراحت، غذای مناسب و مصرف میوه و مایعات باید انجام شود.

وی با تاکید برآنکه کووید ۱۹ هیچ درمانی ندارد، اظهار کرد: همه دارو‌هایی که اکنون استفاده می‌شود فقط مشاهده شده که بر بهبودی بیماری کووید ۱۹ تاثیراتی داشته اند و هیچ درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد.

قاسم زاده در مورد اینکه آیا این عوارض دیرهنگام مختص کرونای جهش یافته انگلیسی است یا خیر، تاکید کرد: عوارض تاخیری و دیرهنگام در انواع کرونا‌ها وجود داشته و مختص به نوع جهش یافته انگلیسی نیست.

وی ادامه داد: هر چند وقت یک بار نوع جهش یافته ویروس از هر گوشه دنیا پیدا می‌شود و ممکن است یکسری پیامد‌ها داشته باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این شبهه که گفته می‌شود اکسیژن خون زیر ۸۰ باعث مرگ فرد می‌شود، نیز گفت: هر چه اکسیژن خون از ۹۴ پایین‌تر بیاید، خطر بیشتر است، اما فردی که اکسیژن خون آن بالای ۸۸ و زیر ۹۴ باشد، بستری و اقدامات درمان روی او انجام می‌شود، اما استرس ما در این مورد کمتر است.

وی افزود: اگر اکسیژن خون از یک حدی پایین‌تر بیاید بیمار به ICU منتقل می‌شود و اگر اکسیژن خون از حدی کمتر شود دیگر اقدامات ما در آی سی یو نیز جوابگو نیست و در اکسیژن‌های پایین‌تر مرگ و میر بیشتر خواهد بود.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 321 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها