عروس بروز تاثیر شیوع کرونا در افزایش اضطراب کودکان - عروس بروز

به گزارش سایت عروس بروز، ایرنا نوشت: دکتر مسعود پایدار روز پنجشنبه به مناسبت روز روانشناس در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های بهزیستی در راستای ارتقای سلامت روانی کودکان، طرح غربالگری اضطراب است که هر سال برای کودکان ۵ و ۶ ساله اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه غربالگری اضطراب کودکان در سالیان قبل به صورت حضوری انجام می‌شد، اکنون این طرح با توجه به همه گیری ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

پایدار تاکید کرد: به همین منظور در ابتدا سامانه ای به صورت مجازی برای غربالگری اضطراب کودکان راه اندازی و پس از انجام آگاه سازی های لازم، غربالگری در این سامانه توسط والدین انجام گرفت.

وی یادآور شد: نتایج غربالگری اضطراب کودکان برای سال‌های ۹۷ و ۹۸ در حدود ۲۴ درصد بود که برخی به نشانه‌های اضطرابی مبتلا بودند که این میزان برای سال ۱۳۹۹ به ۴۴ درصد افزایش داشته که نشان دهنده افزایش حدود دو برابری میزان ابتلا به اختلال‌های اضطرابی کودکان نسبت به سال‌های گذشته است.

معاون پبشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه اضافه کرد: نتایج بدست آمده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بیانگر آن بود که عمده اختلال اضطرابی در کودکان از نوع ترس از تنهایی با حدود ۷۰ درصد است که این میزان برای سال ۹۹ نشان دهنده افزایش اضطراب های دیگری مثل بیماری جسمی و نگرانی و وقوع رویدادهای خطرناک است.

وی گفت: از کل آزمودنی‌ها با تشخیص نشانه های اضطرابی در سال ۹۹ میزان ۳۷ درصد مبتلا به ترس از تنهایی، ۲۴ درصد ترس از رها شدن، ۱۹ درصد ترس از بیماری جسمی و ۲۰ درصد نگرانی درباره رویدادهای خطرناک را داشتند.

پایدار تاکید کرد: می‌توان بیان داشت اضطراب ناشی از همه گیری کرونا موجب افزایش اضطراب در کودکان مورد بررسی شده است.

پایدار اظهار داشت: در بررسی مربوط به خانواده ها مشخص شد این میزان اضطراب در تک فرزندها بیشتر از چند فرزندی است و در این بین شنیدن و پیگیری اخبار توسط والدین عامل تشدید اضطراب در کودکان بوده است.

به گفته پایدار، همچنین در کودکان ساکن در شهر کرمانشاه میزان اضطراب بیش از کودکان ساکن در شهرستان های دیگر مشاهده شده است.

معاون پبشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه ادامه داد: گزارش والدین بیانگر آن بوده که کودکان دچار اضطراب، علائـم بـدنی و جسمی مانند عرق کردن، حالت تهـوع، درد، بی خوابی، ترس از تاریکی و به خواب رفتن، تنگی نفس، عملکرد نامناسب دستگاه گوارش، التهاب و درد معده را بیشتر تجربه کرده‌اند.

پایدار اضافه کرد: همچنین میزان ناخن جویدن، انگشت مکیـدن، احساس اضطرار و اجبار و یک حالـت گـوش بـه زنگـی افراطی، در کودکان افزایش پیدا کرده که با قطعیت می‌توان با توجه به مقایسه نتایج در سال‌های قبل آن را به عامل همه گیری کرونا نسبت داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 330 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها