عروس بروز در مورد انیسون و خواص بیشمار آن چه می دانید؟ - عروس بروز

خواص انیسون

به گزارش «سایت عروس بروز»، انیسون که آن را بادیان رومی و رازیانه‌ی رومی نیز می‌نامند، گیاهی است با دانه‌های بسیار معطر.  انیسون از تیره‌ی چتریان است و با دانه‌هایی سبز رنگ،  گلابی شکل و کوچک که دارای خواص درمانی بسیاری می‌باشد.

بادیان رومی یا انیسون نوعی گیاه محلی است ک و بومی جنوب غربی آسیا و منطقه مدیترانه شرقی، از جمله:ترکیه، سوریه، اسپانیا و غیره، می‌باشد.

خواص بادیان رومی بسیار زیاد است و این گیاه به نام پیم پینلا انیسوم شناخته می‌شود و طعمی شبیه به شیرین بیان و رازیانه دارد. این گیاه می‌تواند تا نیم متر رشد کند؛ و برگ‌های پرزدار و سبز رنگی دارد. همچنین گل‌های سفیدی دارد که به شکل چتر در کنار هم قرار گرفته اند.

همانطور که در این بخش از سلامت نمناک‌ می‌خوانید، چون این گیاه، طعمی معطر و شیرین دارد به عنوان عامل معطر در صابون ها، کرم‌ها و عطر‌ها به کار می‌رود؛ و با توجه به ارزشی که دارد، برای پوست و مو و سلامتی بسیار مفید است.

مزایای سلامتی دانه انیسون، بادیان رومی (بخش اول)

۱. انیسون برای کمک به هضم عالی است و می‌تواند گاز معده،  حالت تهوع و سوء هاضمه را از بین ببرد، به راحتی می‌توانید آنرا در وعده‌های غذاییتان استفاده کنید.

۲. انیسون به تحریک تولید بیشتر شیر مادر کمک می‌کند به طوریکه متخصصان طب سنتی می‌گویند:مادران شیرده اگر انیسون بجوند و بخورند هم شیرشان زیاد می‏ شود و هم از طریق اثری که در شیر می ‏گذارد دل‏ درد و دل‏ پیچه کودک را برطرف می ‏سازد.

۳. انیسون را با ریشه شیرین ‏بیان دم کنید و آب صاف‏ کرده آن را بنوشید. برای باز کردن گرفتگی ‏های کبد،  طحال، کلیه، مثانه، رحم، رفع استسقاء، خورد کردن سنگ مثانه و تقویت نیروی جنسی مفید است.

 

۴. آنیس می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

۵. آنیس به تولید گلبول‌های قرمز در خون کمک می‌کند.

۶. برای هر گونه مشکلات سیستم گوارشی موثر و مفید است.

۷. نوشیدن این گیاه با آب داغ، برای کودکانی که آبریزش بینی دارند، مناسب است.

۸. انیسون را نرم بکوبید و با گل قند مخلوط نموده و بخورید به این علت که ضعف قوای دماغی را برطرف می‏ سازد، برای درمان مالیخولیا مؤثر است.

۹. آنیس میتواند سیستم تنفسی را که موکوس ار آن خارج میشود، پاک کند.

۱۰ اگر سرفه میکنید، این گیاه میتواند به کاهش و از بین بردن علائم کمک کند.

۱۱. به کشتن میکروب‌ها در داخل بدن کمک میکند.

۱۲. انیسون را با تخم کرفس و شکر نرم بکوبید و هر روز بخورید چراکه بواسیر بادی را درمان می ‏کند.

۱۳. به درمان رماتیسم کمک میکند.

۱۴. انیسون را مانند گرد نرم بسایید و با روغن گل سرخ ترکیب کرده و بصورت قطره در گوش بچکانید چرا که این روش قدیمی و موثری برای تسکین درد گوش، درمان کری و رفع سنگینی شنوایی که از ضربه ایجاد شده باشد است.

۱۵. اگر مشکلات قاعدگی دارید، انیسون میتواند به آن کمک کند.

۱۶. این گیاه میتواند اشتها را افزایش دهد و اگر چهل روز صبح ناشتا انیسون را با انجیر بخورید چاق می‌شوید.

۱۷. برای رفع تشنگی گزینه بسیار خوبی است.

۱۸. بخور انیسون مسّکن سردرد‌های سردمزاجان است.

۱۹. میتوانید از آن برای کاهش درد دندان استفاده کنید همچنین گرد کوبیده انیسون را با مسواک به دندان‌ها بمالید برای سفیدی و رفع جرم دندان و بدبویی دهان مفید است.

۲۰. روغن انیسون یا بادیان رومی میتواند برای پسوریازیس بسیار کارامد باشد، همچنین برای از بین بردن شپش نیز موثر است.

بخش دوم خواص و فواید انیسون

۱. مزایای پوستی دانه‌های انیسون یا بادیان رومی:

آنتول موجود در روغن انیسون باعث عطر آن شده است. همچنین شامل خواص ضد اسپاسم، آرام بخش، جلوگیری از هضم و محرک است. همچنین به دلیل خواص ضد عفونی کننده‌ای که دارد، باعث سالم و درخشان شدن پوستتان میشود. ترکیب روغن این گیاه با شیباتر یا هر گونه روغن دیگری میتواند تاثیر شگفت انگیزی داشته باشد.

این روغن، تسکین دهنده فوری جوش‌ها،  آکنه و آسیب‌های پوستی است و به شما کمک میکند تا پوستی نرم و صاف داشته باشید.

۲. مزایای دانه‌های انیسون برای مو:

روغن این گیاه برای مو‌های چرب استفاده میشود، همچنین در ترمیم مو‌های آسیب دیده نیز تاثیر گذار است. اگر این روغن را به طور مستقیم بر پوست سر، به خوبی ماساژ دهید باعث رشد مو‌های جدید و در کل افزایش رشد مو میشود. این روغن شوره سر و پوسته‌ها را نیز از بین میبرد و به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی که دارد، عفونت‌های پوستی را ریشه کن میکند و باعث میشود که از شر شپش و چربی بیش از حد سر خلاص شوید.

 

۳. مزایای بادیان رومی برای بانوان:
روغن دانه‌های انیس دارای خواص استروژن هورمون زنانه و باعث تسکین بسیاری از مشکلات در زنان میشود. به کاهش درد قاعدگی کمک میکند (این روغن را روی شکم ماساژ دهید تا انقباضات مربوط به این دوره را کاهش دهید). این گیاه همچنین باعث افزایش شیر مادران میشود (چای حاوی این گیاه را ۲ الی ۳ بار در روز بنوشید). خانم‌های باردار نیز میتوانند قبل از زایمان از آن استفاده کنند، زیرا باعث تسهیل در زایمانشان میشود.

۴. انیسون برای رفع گاز معده:
این گیاه به عنوان بهترین ماده آزاد کننده گاز در نوزادان و. بزرگسالان محسوب میشود و اگر با مواد دیگری مانند زنجبیل یا زیره سبز مخلوط شود، تاثیر فوق العاده‌ای خواهد داشت. روغن بادیان رومی به هضم وعده‌های غذایی سنگین کمک میکند.
ترکیبی از بادیان رومی خرد شده، لیمو،  نمک و مقداری آبل را تهیه کنید و بعد از هر وعده غذایی بنوشید تا به آرام کردن سیستم گوارشتان کمک کنید. علاوه بر این، اشتها آور نیز هست. این گیاه به عنوان یک ملین عمل میکند و مشکل یبوست را از بین میبرد و در نفخ معده تاثیر گذار است و متابولیسم بدن انسان را تنظیم میکند و در تحریک گرسنگی نقش بسزایی دارد.

۵. انیسون یک تسکین دهنده برای قلب:
روغن بادیان رومی اهمیت بسزایی بر کنترل سطح فشار خون دارد، که باعث میشود که قلب را قوی و سالم حفظ کند، فشار را از روی قلب کاهش میدهد و به عملکرد خوب آن کمک میکند. به دلیل طعم شیرین و معطراش به عنوان یک نجات دهنده قلب شناخته شده است که ضربان قلب را کنترل میکند و یک ضد درد طبیعی میباشد.

۶. اهمیت انیسون در آشپزی:
برگ‌های تازه انیسون برای پخت و پز استفاده میشود. از آن برای تولید دهان شوی‌ها و تمیز کننده دهان استفاده میشود و این گیاه به دلیل خواص سم زدایی که دارد، به طور گسترده در تهیه چای‌های گیاهی و نوشیدنی‌ها استفاده میشود و میتواند تسکین فوری سر درد،  معده درد ف تهوع و … باشد. حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم از این گیاه آهن مورد نیاز روزانه بدن انسان را فراهم میکند.

۷. ضد صرع و ضد هیستیریک:
این گیاه با کاهش گردش خون، میتواند به کاهش حملات صرعی نیز کمک کند، همچنین دارای خواص آرام بخشی است که وقتی در دز پایین مصرف شود میتواند اثرات ناشی از حملات صرع، تشنج و اختلالات سیستم عصبی را کاهش دهد و یا از بین ببرد.

توجه:
مراقب مصرف آن در دز‌های بالا باشید که ممکن است منجر به عوارض شود.

۸. خواص ضدعفونی انیسون:

این خاصیت گیاه آن را قادر به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی میکند و روند بهبود زخم‌ها را تسریع میبخشد.

۹. انیسون ضد رماتیسم:

روغن این گیاه دارای خواص ضد رماتیسمی قوی است. گردش خون را تحریک میکند و در مناطق آسیب دیده باعث کاهش درد و التهاب میشود.

۱۰. انیسون ضد انقباض و تشنج است:

روغن این گیاه به درمان بیماری‌های ناشی از گرفتگی، درد،  عصبانیت و اسهال کمک میکند. معمولا انقباضات سنگین و غیر دائمی در عضلات، اعصاب، رگ‌های خونی و اندام‌های داخلی است که میتواند منجر به شرایطی مانند گرفتگی شدید و تشنج شود؛ که با این گیاه میتوانید آن راتسکین دهید و به آرامش برسید.

۱۱. تحریک کننده:

این روغن میتواند گردش خون را تحریک کند و به رماتیسم و آرتریت کمک کند، ترشح آنزیم‌ها و هورمون‌ها را تحریک کند در نتیجه کل سوخت وساز بدن را افزایش میدهد، سیستم عصبی و مغز راتحریک میکند و ما را فعال و هوشیارتر نگه میدارد.

 

۱۲. روغن انیسون یک باد شکن و داروی ضد نفخ است:

روغن این گیاه یک عامل موثر باد شکن است. کمک میکند گاز اضافی از بدن خارج ود و به تسکین شرایطی مانند سوزش سر دل و نفخ معده کمک میکند. نفخ میتواند منجر به عوارضی مانند سوئ هاضمه شود و همچنین فشار خون را بالا میبرد و باعث افزایش چاقی میشود و یکی از دلایل مهم در ریزش مو است.

۱۳. روغن انیسون خلط آور است:

روغن این گیاه کمک میکند تا مخاط از بین برود. همچنین به رفع شرایطی مانند سرما خوردگی و احتقان کمک میکند. شما میتوانید از این روغن برای درمان گرفتگی گلو، سرفه، آسم و سایر شرایط تنفسی استفاده کنید.

۱۴. حشره کش:

از روغن گیاه بادیان رومی میتوان به عنوان یک حشره کش موثر کمک گرفت. حاوی مواد سمی است که میتواند فورا حشرات را از بین ببرد.

 از روغن انیسون به عنوان حشره کش هم می‌توان استفاده کرد.

۱۵. روغن انیسون یک کرم زدا است:

ما از قبل میدانستیم که این روغن حشره کش موثری است، علاوه بر این کرم‌های روده را از بین میبرد و به طور شگفت انگیزی در پزشکی برای درمان عفونت‌های معده ناشی از کرم‌ها استفاده میشود.

۱۶. سایر خواص روغن انیسون:

این روغن را میتوان برای درمان انواع مشکلات مربوط به سلامت مورد استفاده قرار داد.

انیسون برای سر درد و معده درد تا درد دندان:

این گیاه منبع مهمی از مس، منگنز،  پتاسیم، کلسیم و … می‌باشد و یکی از مهمترین عناصری است که حاوی ویتامین B میباشد.

 

منبع: نمناک 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 417 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها