عروس بروز طرز تهیه خیارشور سرکه ای خانگی با دو روش مختلف - عروس بروز

دورچین ها با هدف زیباسازی و تزیین غذاهای مختلف با استفاده از سلیقه و خلاقیت بر روی صحنه می آیند، در آَشپزی هنر تزیین غذا یکی از هنرهای محبوب و کاربردی است که دورچین یکی از انواع آن محسوب می شود. میوه های مختلف، سبزیجات، سس ها، خیارشور و …. از جمله ی دورچین ها می باشند که در ادامه مطلب طرز تهیه خیارشور سرکه ای را آموزش می دهیم.

دورچین ها، خیارشور

خیارشورها یکی از چاشنی ها و دورچین های خوش طعم است که ظاهر زیبا و اشتهاآور دلخواه شما را به غذا می بخشد، طعم منحصر خیارشورها با رعایت اصول و نکات لازم هنگام تهیه به دست آوردنی می باشد. دو شیوه ی تهیه ۱-سنتی ۲ – صنعتی برای خیارشور وجود دارد روش صنعتی همان روشی است که برای تهیه خیارشورهای آماده بازار استفاده می شود و شیوه ی سنتی همان روشی است که برای تهیه خیارشورها در منزل به کار گرفته می شود. در این مطلب طرز تهیه خیارشور سرکه ای با ۲ روش سریع و یک روزه و همچنین روش خانگی ۴۰ روزه را آموزش می دهیم.

اموزش طرز تهیه خیارشور سرکه ای

آموزش طرز تهیه خیارشور سرکه ای ترد با طعمی ناب

روش ۱ – خیارشور سرکه ای خانگی

این خیارشور خانگی سالم و بهداشتی و فاقد مواد نگهدارنده می باشد، همچنین ماندگاری بیشتری دارد و طعم عالی آن از جمله مزایای این روش به شمار می رود.

مواد مورد نیاز

  • سرکه
  • نمک
  • خیار ریز و قلمی به نعداد کافی
  • سبزی ترخان
  • برگ مو

روش تهیه

ابتدا ظرف مناسبی (حلبی باشد بهتر است) را از نظر اندازه، محکم بودن درب آن، تمیز بودن انتخاب کنید.

سپس خیارشورها را خوب تمیز کرده و بشویید، و خشک نمایید.

خیارها را درون ظزف بریزید( توجه داشته باشید که ظرف باید تمیز و خشک باشد)

ترخان و برگ مو را نیز داخل ظرف بریزید.

حالا در این مرحله درون قابلمه ای به ازای هر ۱ لیتر آب لازم است ۱ قاشق سوپ خوری نمک افزوده و بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.

پس از جوشیدن از روی حرارت بردارید و در کناری بگذارید تا خنک گردد و در نهایت داخل ظرف به روی ترخان و برگ مو بریزید به طوری که روی سطح آنها را بگیرد.

در مرحله پایانی سرکه را افزوده و سریعا در ظرف را محکم ببندید، به طوری که هوا درون آن نفوذ نکند و تا زمان معین (۴۰ روز) آن را باز نکنید.

آموزش آسان تهیه خیارشور سرکه ای

روش ۲ – خیارشور سرکه ای سریع و یک روزه

این نوع خیارشور در کمترین زمان (یک الی چند روزه) تهیه می شود و با توجه به همین موضوع برای مواقعی خوب است ببه خیارشور نیاز دارید و اما زمان محدود است. دارای طعم خوب و دلچسبی می باشد که ترد و ظاهری فوق العاده دارد و به زمانی کم و ساده آماده می گردد؛ اما با وجود تمامی این ها دارای ماندگاری کمتری است که بهتر است تنها در حد مصرف برای چند روزه ی خود ۲ – ۳ شیشه تهیه کنید.

مواد مورد نیاز

  • ۱ عدد شیشه ۱ لیتری
  • ۲ پیمانه آب
  • یک دوم پیمانه سرکه سفید
  • یک دوم قاشق چایخوری آبلیمو
  • ۴۰۰ – ۵۰۰ گرم خیار سبز
  • ۳-۵ حبه سیر
  • مقدار دلخواه ترخون
  • کمی شوید
  • ۱- ۲ فلفل قرمز (بستگی به اندازه آن دارد)
  • ۱ قاشق چای خوری سرخالی پودر فلفل
  • ۱قاشق چای خوری سر خالی شکر
  • ۱ قاشق چای خوری نمک

روش تهیه

ابتدا شیشه را بشویید و خوب خشک نمایید.

سیر را نیز چهار قسمت بخش کنید، یک دوم سیرهای بخش شده را همراه با یک دوم شوید، ترخون، فلفل در کف شیشه قرار دهید.

خیارهای قلمی سبز را درون شیشه بر روی آنها تا میان شیشه بریزید، سپس یک دوم مابقی سیرهای بخش شده را همراه با ترخون، شوید، فلفل را بریزید. پودر فلفل و شکر را نیز داخل شیشه به مواد بیفزایید.

در این مرحله به ازای هر یک ۱ پیمانه آب، ۱/۴ پیمانه سرکه سفید همراه نمک داخل شیشه بر روی مواد بریزید به طوری که روی آنها بپوشاند. و درب آن را محکم ببندید.

درون قابلمه ای شیشه را به صورت عمودی گذاشته و تا نیمه ی شیشه آب سرد در قابلمه بریزید.

قابلمه حاوی آب و شیشه را بر روی شعله بگذارید تا به جوش بیاید، پس از جوشیدن حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا آرام آرام بجوشد.

نیم ساعت زمان لازم برای جوشیدن لازم است، در این مدت شما شاهد تغییر رنگ و آماده شدن خیارشور سرکه ای خواهید بود، سپس حرارت زیر قابلمه را قطع کنید و شیشه را بیرون بیاورید تا حرارت خود را از دست داده و سرد شود.

پس از خنک شدن شیشه خیارشور را در یخچال بگذارید تا مراحل نهایی آماده شدن را طی نماید، این طی شدن مدتی حدود ۵ – ۶ لازم دارد. پس از این زمان می توانید مورد استفاده قرار دهید.

شیوه ی تهیه خیارشور سرکه ای

چند نکته مهم

  1. در صورت تمایل برای ترش شدن خیارشور خود می توانید از ۲/۳ آب و ۱/۳ سرکه بهره ببرید.
  2. از خیارهای قلمی و کوچک و همچنین تازه استفاده کنید.
  3. آبلیمو و شکر یکی از ترکیبات اصلی محسوب می شوند که موجب تردی و خوشمزگی خیارشور می گردد، اما می توانید میزان آن را تغییر دهید.
  4. طبخ بسیار منجر به چروک گردیدن خیارها و در نتیجه خیارشورها می شود.

آموزش روش و شیوه ی ساده تهیه خیارشور سرکه ای

دلایل پوک شدن، چروک شدن، نرم شدن خیارشور

چروکیدگی خیارشورها ممکن است برگرفته از بکارگیری مصرف بسیار شکر و نمک، سرکه در تهیه خیارشور به شمار برود.

پوک شدن خیارشورها نیز ممکن است برگرفته از طولانی نگه داری کردن خیارها قبل از شور کردن باشد، به همین دلیل است که تاکید می شود از خیارهای تازه استفاده کنید.

نرم شدن خیارشورها ممکن است به دلیل نفوذ هوا به داخل شیشه، حرارت ندیدن لازم، آب سرکه کم بوده و روی سطح خیارها را به خوبی نپوشانده است.

 آموزش روش تهیه و آماده کردن خیارشور سرکه ای

اگر مهمانی در پیش رو دارید و می خواهید در میزبانی آن سنگ تمام بگذارید، پیشنهاد می کنیم حتما از دورچین های مختلف بهره ببرید. برای آشنایی با ایده های تزیین کنار بشقاب شیک و مجلسی کلیک کنید.

منبع : عروس بروز

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 507 views بار دسته بندی : آشپزی تاريخ : 25 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها