عروس بروز نیتریک اکسید یک درمان احتمالی برای کووید-۱۹ - عروس بروز

به گزارش سایت عروس بروز و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه اوپسالا، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که شاید “نیتریک اکسید”(Nitric oxide) که ویژگی‌های ضد ویروسی دارد، بتواند به درمان کروناویروس و غلبه بر شیوع کووید-۱۹ کمک کند.

“آکه لاندکویست”(Åke Lundkvist)، استاد “دانشگاه اوپسالا”(Uppsala University) سوئد و سرپرست این پژوهش گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهند که نیتریک اکسید تاکنون تنها ماده‌ای بوده که تاثیر مستقیمی بر کروناویروس داشته است.

از آنجا که هنوز درمان موثری برای کووید-۱۹ وجود ندارد، تمرکز اصلی درمانها، بر تسکین نشانه‌ها است. این کار می‌تواند به کاهش مدت بستری شدن در بیمارستان و همچنین کاهش مرگ و میر منجر شود.

نیتریک اکسید، ترکیبی است که به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود و مانند یک هورمون در کنترل اندام‌های گوناگون نقش دارد. برای مثال می‌تواند فشار را در رگ‌های خونی تنظیم کند و همچنین به تنظیم جریان خون در آنها و در اندام‌های بدن بپردازد. هنگامی که نارسایی حاد ریوی رخ می‌دهد، نیتریک اکسید می‌تواند به افزایش سطح اکسیژن خون کمک کند.

طی دوره شیوع “سارس”(SARS) در سال ۲۰۰۳، درمان با نیتریک اکسید، نتایج موفقیت‌آمیزی را نشان داد. دلیل اصلی موفقیت درمان با نیتریک اکسید، قابلیت آن در کاهش التهاب ریه بیماران بود. ویژگی آنتی‌باکتریال و آنتی‌ویروسی نیتریک اکسید، پژوهشگران را به استفاده از آن علاقمند ساخته است.

پژوهشگران دانشگاه اوپسالا در این پروژه، نحوه واکنش کروناویروس را نسبت به نیتریک اکسید مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که این ماده، اثر ضد ویروسی واضحی بر کروناویروس دارد.

لاندکویست گفت: ما امیدواریم که تا زمان دستیابی به واکسن کروناویروس، استنشاق نیتریک اکسید بتواند درمان موثری باشد. دوز مورد استفاده و زمان آغاز درمان، نقش مهمی در نتایج خواهند داشت و باید هرچه زودتر مورد بررسی قرار بگیرند.

این پژوهش، در مجله “Redox Biology” به چاپ رسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 317 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها