عروس بروز واکسن تنفسی کووید ۱۹ تولید شد - عروس بروز

به گزارش سایت عروس بروز به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه واشنگتن واقع در آمریکا برای ساخت این واکسن، پروتئین تاجدار ویروس را به درون ویروس دیگری که عامل سرماخوردگی بوده و آدنوویروس نام دارد، وارد کردند. آدنوویروس مورد استفاده برای این منظور به گونه‌ای دست‌ورزی شد که قابلیت ایجاد بیماری در بدن را نداشت. بدین ترتیب ویروس بی‌خطر، پروتئین تاجدار را وارد بینی می‌کند و بدن می‌تواند یک واکنش ایمنی تمام عیار را در برابر ویروس SARS-CoV-۲ نشان دهد؛ در حالی که در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار ندارد.

همچنین محققان در پروتئین تاجدار مورد استفاده در این تحقیقات، دو جهش ایجاد کردند تا به صورت مناسب‌ترین شکل برای تولید آنتی‌بادی درآید و این شکل را برای مدت طولانی حفظ کند.

این واکسن بر خلاف سایر نمونه‌های در دست تولید، از طریق تنفس مورد استفاده قرار می‌گیرد که طریق اصلی آلودگی به ویروس محسوب می شود. محققان دریافتند ورود واکسن به بدن از طریق بینی، موجب شکل گیری یک واکنش ایمنی قوی می‌شود، اما این واکنش اغلب در سیستم تنفسی و بینی ایجاد می‌شود تا مانع ورود عفونت به درون بدن گردد.

موش‌های مورد آزمایش با استفاده از این واکسن کاملا در برابر بیماری کووید ۱۹ مقاوم شدند و حتی در برخی از آنان شواهدی از نوعی ایمنی موسوم به sterilizing immunity به دست آمد که در آن پس از مواجه شدن با ویروس، هیچ‌گونه اثر عفونت در بدن باقی نمی‌ماند.

قرار است این واکسن در مرحله بعدی روی نخستی سانان غیر از انسان مورد آزمایش قرار گیرد تا ایمنی و اثرگذاری آن بر جلوگیری از کووید ۱۹ به تایید برسد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه سل (Cell) منتشر شده است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 102 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 23 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها