عروس بروز پیشنهاد آشپزی جذاب برای پهن کردن سفره رنگی در ۵ فروردین ماه - عروس بروز

عید نوروز بزرگ ترین جشن ایرانیان است و در سال های گذشته در ایام عید نوروز مهمانی ها و دورهمی های بزرگی برگزار می شد ولی در دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا دیگر خبری از برگزاری مهمانی ها و دورهمی های بزرگ برای به استقبال رفتن سال جدید نیست و بهتر است شما با تهیه منوی غذایی خوشمزه و خوش طعم در ایام عید نوروز اوقات خوشی را برای اعضای خانواده و خودتان رقم بزنید.

ست غذایی برای ایام عید نوروز

قارچ شکم پر و سبزی پلو با ماهی و کرم کارامل ست غذایی خوشمزه و خوش طعمی را تشکیل می دهند و شما می توانید این منوی غذایی را در منزل به راحتی تهیه کنید.

ست غذایی برای عید نوروز

۱.دستور تهیه قارچ شکم پر

قارچ شکم پر یا دلمه قارچ از انواع پیش غذاهای خوشمزه و خوش طعم می باشد و شما می توانید این نوع پیش غذا را به کمک مواد غذایی و سبزیجات دلخواه تان در منزل تهیه کنید.

ست غذایی برای سال جدید

مواد لازم

  • قارچ بزرگ : ۱۵ عدد
  • گوشت چرخکرده : ۲۰۰ گرم
  • پنیر پیتزا : ۱۰۰ گرم
  • فلفل دلمه ای نگینی خرد شده : نصف ۱ عدد
  • پیاز کوچک و نگینی خرد شده : یک عدد
  • ذرت : ۵۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی : یک قاشق مرباخوری
  • زردچوبه و فلفل : به مقدار لازم
  • نمک و آویشن : به مقدار لازم

مراحل تهیه قارچ شکم پر

برای تهیه این نوع پیش غذا ابتدا قارچ ها را به خوبی بشویید سپس ساقه آن ها را جدا نمایید و اجازه دهید تا قارچ ها خشک شوند. درون تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید و پیاز را تفت دهید سپس گوشت را به پیاز بیفزایید و آن را تفت دهید و بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد مقداری ادویه و نمک به آن بیفزایید. فلفل دلمه ای و ذرت را به مخلوط گوشتی بیفزایید و این مواد را تفت دهید سپس رب را به مخلوط مواد بیفزایید و آن را تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود.

قارچ شکم پر لذیذ

مخلوط گوشتی را درون قارچ ها بریزید و کف تابه ای مناسب را چرب کنید سپس قارچ ها را درون تابه بچینید و پنیر پیتزا را روی هر یک از قارچ ها بریزید سپس یک قاشق غذاخوری آب درون تابه بریزید و درب تابه را روی آن قرار بدهید سپس تابه را روی حرارت گاز با شعله ملایم قرار بدهید و اجازه دهید تا آب قارچ ها کشیده شود و پنیر پیتزا ذوب شود.

در صورت تمایل می توانید کف سینی فر را به کمک روغن چرب نمایید و قارچ های شکم پر را درون فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار بدهید.

ست غذایی برای عید نوروز

۲. دستور تهیه سبزی پلو با ماهی برای عید نوروز

سبزی پلو با ماهی از انواع غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ می باشد و بهتر است شما به مناسبت فرا رسیدن سال جدید این نوع غذای ایرانی اصیل را در منزل بپزید.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

مواد لازم

  • ماهی متوسط : سه عدد
  • برنج : سه پیمانه
  • سبزی پلویی (که شامل تره و جعفری و شوید و گشنیز می باشد ) : ۳۰۰ گرم
  • سیر : سه حبه
  • زعفران دمکرده و کره : به میزان لازم
  • فلفل : به میزان لازم
  • نمک : به میزان لازم

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

ابتدا برنج را به مدت چند ساعت به همراه مقداری آب و نمک خیس نمایید سپس درون قابلمه ای مناسب مقداری آب و نمک بریزید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید برنج خیس خورده را به آب بیفزایید و بعد از رسیدن برنج به مرحله آبکشی آن را درون آبکش بریزید.

روش تهیه سبزی پلو

سبزی های خرد شده را به همراه مقداری روغن درون تابه بریزید و آن ها را تفت دهید توجه داشته باشید که سبزی ها در زمان سرخ شدن نباید تغییر رنگ بدهند سپس درون قابلمه ای مناسب مقداری روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر خود را در کف قابلمه قرار بدهید سپس برنج آبکش شده را به همراه سبزی های سرخ شده به صورت لایه به لایه درون قابلمه بریزید و به کمک چنگال سبزی و برنج را مخلوط نمایید و سیرها را در صورت تمایل خرد نمایید و در لا به لای برنج بریزید.

حرارت شعله گاز را زیاد کنید و بعد از اینکه برنج بخار کرد سپس نصف لیوان آب به همراه مقدار کمی نمک روی برنج بریزید و مقداری کره و زعفران را هم روی برنج قرار بدهید و روی درب قابلمه دمکنی قرار بدهید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد.

دستور پخت سبزی پلو با ماهی

در زمانی که سبزی پلو در حال دم کشیدن است ماهی ها را به خوبی تمیز کنید و آن ها را تکه تکه نمایید سپس ماهی را بشویید. برای طعم دار کردن ماهی به آب پیاز نیاز دارید از این رو پیازها را رنده کنید و آب آن ها را بگیرید سپس آب پیاز را به همراه دو عدد لیمو ترش تازه و زعفران دمکرده غلیظ و نمک و فلفل و پودر سیر مخلوط نمایید و مایع حاصل را روی سطح تکه های ماهی بمالید و به مدت نیم ساعت برش های ماهی را درون ظرف درب دار قرار بدهید.

برای روکش کردن ماهی یک پیمانه آرد و یک قاشق غذاخوری نمک را به همراه دو قاشق چایخوری زردچوبه و یک قاشق چایخوری فلفل درون ظرفی مناسب ترکیب نمایید و مخلوط مواد را روی سطح ماهی ها بمالید.

روکش کردن ماهی ها

برای سرخ کردن ماهی درون تابه مقداری روغن بریزید سپس هر طرف ماهی را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه درون روغن سرخ نمایید. برای پخت ماهی در فر نیز می توانید برش های ماهی را درون سینی فر بچینید سپس سینی را درون فر با دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار بدهید تا ماهی پخته شود.

سرخ کردن ماهی

سبزی پلو را درون ظرفی مناسب برای سرو بکشید و ماهی را نیز در اطراف ظرف بچینید همچنین می توانید برش های ماهی را درون ظرفی جداگانه بچینید.

ست غذایی مخصوص عید نوروز

۳. دستور تهیه دسر کرم کارامل

کرم کارامل از انواع دسرهای بی نظیر و محبوب می باشد و شما می توانید این دسر را برای پذیرایی از مهمان ها و اعضای خانواده تان در ایام تعطیلات عید نوروز تهیه کنید.

دسر کرم کارامل

مواد لازم

  • شکر : یک و ۱/۴ پیمانه
  • خامه پرچرب : ۳۰۰ میلی لیتر
  • شیر : ۱.۵ فنجان
  • تخم مرغ : شش عدد
  • اسانس وانیل : نصف قاشق چایخوری

مراحل تهیه دسر کرم کارامل

برای تهیه این دسر ابتدا فر را روشن نمایید سپس آن را روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید تا گرم شود. ۳/۴ فنجان شکر را به همراه ۱ فنجان آب درون قابلمه ای مناسب بریزید سپس قابلمه را روی حرارت کم شعله گاز قرار بدهید و به مدت ۵ دقیقه مخلوط مواد را حرارت بدهید تا شکر درون آب حل شود.

حرارت شعله گاز را زیاد نمایید تا مایه دسر به دمای جوش برسد سپس بدون اینکه مایه دسر را هم بزنید اجازه دهید تا به مدت ۵ تا ۷ دقیقه بجوشد تا رنگ آن طلایی شود. ظرف را از روی حرارت گاز بردارید و در مکانی مناسب قرار بدهید تا مایه دسر مقداری خنک شود و از دمای جوش بیفتد.

روش تهیه دسر کرم کارامل برای عید نوروز

مایه دسر را به مقدار مساوی درون ۶ ظرف رامکین یا ۶ فنجان مخصوص فر بریزید و ظرف ها را در مکانی مناسب قرار بدهید. درون قابلمه ای دیگر شیر و اسانس وانیل و خامه را بریزید سپس مواد را روی حرارت متوسط شعله گاز قرار بدهید و به مدت ۶ تا ۸ دقیقه مخلوط خامه را حرارت بدهید و هم بزنید و بعد از اینکه مخلوط مواد از کناره ها شروع به جوشیدن کردند قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید.

باقی مانده شکر را به همراه تخم مرغ ها درون ظرفی مناسب بریزید و مواد را به کمک همزن هم بزنید تا کرمی رنگ شوند سپس مخلوط خامه را به آرامی به مخلوط تخم مرغ بیفزایید و بعد از اینکه مایه دسر یکدست شد آن را به میزان مساوی درون ظرف ها بریزید و قالب های حاوی دسر را درون سینی فر لبه دار بچینید و کف سینی را مقداری آب جوش بریزید توجه داشته باشید که آب جوش باید ۲/۳ از قالب های حاوی دسر را در برگیرد سپس سینی را به مدت نیم ساعت درون فر که از قبل گرم کرده اید قرار بدهید و بعد از اینکه کرم کارامل سفت شد قالب ها را از درون فر بیرون آورید.

ست غذایی برای آخر هفته عید نوروز

قالب ها را از درون سینی خارج نمایید و در مکانی مناسب قرار بدهید تا دسر کرم کارامل خنک شود سپس دور تا دور دسر را به کمک چاقویی تیز از قالب جدا نمایید و دسر را درون ظرفی مناسب برای سرو برگردانید.

دستور تهیه کرم کارامل در منزل

در این مطلب با نحوه دستور تهیه منوی غذایی برای ایام تعطیلات عید نوروز در خدمت شما عزیزان بودیم که امیدواریم از تهیه این ست غذایی بی نظیر نهایت لذت را ببرید.

منبع : عروس بروز

برچسب :

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 364 views بار دسته بندی : آشپزی تاريخ : 25 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها