عروس بروز آیا داروی لوزارتان واقعاً سرطان زاست؟ - عروس بروز

آیا داروی لوزارتان واقعاً سرطان زاست؟

به گزارش «سایت عروس بروز»، تابستان سال گذشته و در پی انتشار گزارشی در روزنامه شرق درباره سرطان زا بودن داروی لوزارتان، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت طی بخشنامه‌ای فروش قرص لوزارتان تولیدی شرکت اکتوورکو را به علت سرطان زا بودن ممنوع اعلام کرد.

 اما ماجرا به اینجا ختم نشد؛ انتقادها به این موضوع از آنجایی بالا گرفت که به گفته برخی از رسانه ها، سازمان غذا و دارو پس از گذشت ۶ ماه دستور جمع آوری این قرص را از داروخانه ها صادر کرد.

آنطور که از خبرها برمی آمد، طبق اسناد موجود در سایت سازمان غذا و داروی امریکا FDA و کمیسیون اروپا تاریخ هشدار جمع آوری این دارو حداقل شش ماه قبل از تاریخ اعلام جمع آوری توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بوده است.

با این همه محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو با رد این انتقادات اعلام کرد که تاخیر سازمان غذا و دارو در جمع آوری داروی لوزارتان تولیدی یک شرکت داخلی با ماده اولیه سرطان‌زا بطورکلی نادرست است و به هیچ‌وجه زمان جمع آوری این دارو در ایران چند ماه با تاخیر نبوده و با فاصله سه تا چهار روزه پس از ریکال جهانی، سازمان غذا و دارو نیز لوزارتان را در کشور ریکال کرده است.

در همین رابطه مرداد ماه سال گذشته شهرام شعیبی سخنگوی سازمان و غذا دارو هم اعلام کرد که سهم کارخانه مذکور از بازار داخلی این دارو تنها یک درصد بوده است که در حال حاضر نیز داروی لوزارتان تولیدی آن، در بازار وجود ندارد.

درحالی این خبرها سال گذشته خبرساز شد که طبق آمارهای موجود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به فشار خون در کشور وجود دارد.

در همان دوران این ماجرا به مجلس کشید و علی نوبخت رییس وقت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تحقیق و تفحص بر سر زمان جمع آوری این دارو خبر داد و گفت اگر قصوری در این قسمت باشد، اصلا قابل دفاع نیست.

بر اساس اطلاعاتی که خبرآنلاین در این زمینه منتشر کرد، اطلاعات سایت لایو ساینس نشان می‌دهد که در این دارو‌ها مواد شیمیایی قرار دارد که آزمایش‌ها نشان داده است که می‌تواند منجر به درگیری حیوانات با سرطان شود.

در اطلاعاتی که در این سایت آمده اشاره شد که مصرف کنندگان این دارو نباید نسبت به این موضوع مضطرب شوند، چراکه درصد اینکه دارو‌های فشارخون بخواهند انسان‌ها را با بیماری فشار خود درگیر کنند پایین است.

کریگ بیورز، داروساز مرکز پزشکی کنتاکی هم در این رابطه گفته که «اگرچه خطر بسیار پایین است، اما ما اصلا نمی‌خواهیم چنین خطری وجود داشته باشد.»

با این همه برخی محققان هم معتقدند که این دارو‌ها اصلا سرطان‌زا نیستند.  تحقیقاتی در در مجله بی‌ام‌جی منتشر شده که نشان می‌دهند که داروی لوزارتان سرطان‌زا نیست.

کاسپر کریستنسن، محقق اصلی این مطالعه در این رابطه توضیح داد: «در رابطه با تمام مصرف‌کنندگان این دارو توسط بزرگسالان ما با افزایش درگیری با بیماری سرطان در کوتاه‌مدت اصلا مواجه نشدیم. اگرچه بسیار زود است که بخواهیم در رابطه با تاثیر این بیماری در بلندمدت اظهار نظر کنیم.»

در پی همین حواشی مهرماه سال گذشته حیدر علی عابدی، عضو پیشین کمیسیون بهداشت مجلس با تایید خبر توزیع مجدد داروی لوزارتان اکتوور که برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی و پرفشاری خون استفاده می‌شود اظهار داشت: سازمان غذاودارو، موضوع را در طول این چند ماه، مورد بررسی و دقت نظر سختگیرانه قرار داده و اکنون پس از طی مراحل آزمایشی و مشخص شدن نتایج، سرانجام سازمان غذاودارو به این نتیجه رسید که این دارو، مخاطره‌ای برای بیماران ندارد و به این جهت موضوع باید به اطلاع مردم، پزشکان و داروسازان برسد تا دغدغه خاطری در این رابطه نداشته باشند.

 

لوزارتان از جمله دارو‌هایی است که مصرف زیادی در گذشته داشته است

 

همچنین فریدون نوحی رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی، در این خصوص به خبرنگار سلامت فارس گفت: لوزارتان جزو دارو‌های شناخته شده ضد فشار خون است، این دارو‌ها از جمله دارو‌هایی هستند که مصرف زیادی در گذشته در دنیا داشته‌اند.

نوحی گفت: بیماران برای مصرف این دارو باید با پزشک خود مشورت کرده و به صورت خودسرانه مصرف آن را قطع نکنند، به دلیل اینکه ممکن است یک سوش از مواد اولیه دارو مشکل داشته باشد.

این متخصص قلب و عروق گفت: از آنجا که مواد اولیه این دارو از چند کشور مختلف تهیه می‌شود که ممکن است فقط یک نوع آن مشکل داشته باشد، اگر از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شود که همه ترکیبات لوزارتان مشکل دارد و باید ریکال شود، لازم است سازمان غذا و دارو دراین خصوص تصمیم‌گیری کند.

نوحی تأکید کرد: جزئیات مربوط به ریکال این دارو باید توسط وزارت بهداشت اعلام شود تا نگرانی‌های ایجاد شده در جامعه رفع شود.

گفتنی است؛ داروی لوزارتان که یکی از شناخته شده‌ترین دارو‌های ضد فشار خون است، از پر مصرف‌ترین دارو‌های این حوزه است و سازمان غذاودارو، به عنوان تنها متولی حوزه دارویی کشور با توجه به نگرانی‌هایی که بابت احتمال آلوده بودن این دارو به مواد سرطان زا وجود داشت، طی اطلاعیه‌ای در تیرماه سال جاری، دستور جمع آوری داروی لوزارتان یکی از شرکت‌های داروسازی کشور را صادر کرده بود.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 470 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها