عروس بروز اسپایکوژن، انتخابی مناسب برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا - عروس بروز

به گزارش عروس بروز، در این مقاله قصد داریم تا با دوز سوم واکسن کرونا بیشتر آشنا شویم، واکسن‌های تولید شده را بررسی کنیم و سوالات مهم پیرامون دوز تقویتی یا دوز سوم واکسن را پاسخ دهیم.

دوز سوم واکسن کرونا چیست؟

دوز بوستر یا دوز تقویتی واکسن کرونا، در واقع دوز سوم واکسن است که در افرادی که قبلاً دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، به بهبود ایمنی ناشی از دو دوز قبلی کمک می‌کند. در حقیقت دوز سوم واکسن کرونا کمک می‌کند تا در درازمدت محافظت و ایمنی در برابر بیماری شدید کووید-۱۹ حفظ شود.

دوز تقویتی واکسن کرونا باعث تکثیر سلول‌های B می‌شود که آنتی بادی می‌سازند و سطح ایمنی را یک بار دیگر افزایش می‌دهد. اگرچه با گذشت زمان، تعداد آن‌ها دوباره کاهش می‌یابد، اما مجموعه سلول‌های ایمنی از قبل بیشتر خواهد شد. این یعنی ایمنی حاصل از دوز سوم واکسن کرونا منجر به واکنش سریع‌تر و قوی‌تر در دفعات بعدی مقابله با ویروس و دوام طولانی‌تر ایمنی بدن می‌شود.

دوز سوم واکسن کرونا تا چه مدت زمانی ایمنی زا خواهد بود؟

با توجه به این که مدت کمی از آغاز تزریق دوز بوستر یا دوز سوم می‌گذرد، هنوز نیاز به جمع آوری اطلاعات و بررسی بیشتر وجود دارد تا بتوان درباره طول مدت ایمنی ناشی از دوز سوم قضاوت کرد. همچنین، این موضوع به عوامل دیگری مانند زمان رسیدن به ایمنی جمعی کافی و بروز جهش‌های جدید بستگی دارد.

اسپایکوژن، انتخابی مناسب برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا

آیا دوز سوم سینوفارم در قیاس با دوز سوم اسپایکوژن قوی‌تر است؟

اگرچه اطلاعات محدودی برای مقایسه ایمنی ناشی از واکسن‌های مختلف به عنوان دوز سوم وجود دارد و تاکنون مقایسه مستقیمی بین سینوفارم و اسپایکوژن انجام نشده، بعضی تحقیقات می‌توانند به این سوال جواب دهد.

در مطالعه‌ای در افرادی که قبلاً دو دز واکسن خود را آسترازنکا یا فایزر را دریافت کردند، اثر یک واکسن نوترکیب (مشابه اسپایکوژن) با یک واکسن ویروس غیرفعال (مشابه سینوفارم) به عنوان دز تقویتی یا بوستر بررسی شد.

واکسن ویروس غیرفعال (مشابه سینوفارم) ایمنی کمتری را بعد از دز سوم تولید کرد. میزان ایمنی تولید شده از واکسن ویروس غیرفعال (مشابه سینوفارم) نسبت به بقیه انواع واکسن‌ها به صورت چشمگیری پایین‌تر بود.

واکسن پروتئین نوترکیب (تکنولوژی مشابه اسپایکوژن) باعث تولید سطح ایمنی بالاتری شد و با فاصله قابل‌توجهی از واکسن مشابه با سینوفارم توانست پاسخ دستگاه ایمنی را افزایش دهد.

اسپایکوژن و مجوز مصرف اضطراری وزارت بهداشت

اسپایکوژن، این واکسن استرالیایی- ایرانی در تاریخ چهاردهم مهر ماه سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی توانست مجوز مصرف اضطراری را از وزارت بهداشت دریافت کند.

بر طبق نتایج مطالعات بالینی واکسن اسپایکوژن، به دلیل ساختار پروتئینی و نوع ادجوانت‌ها، این واکسن استرالیایی- ایرانی را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تزریق دوز سوم یا دوز بوستر خود و سایر واکسن‌های کرونا دانست.

شما می‌توانید جهت تزریق واکسن اسپایکوژن به مراکز تزریق این واکسن استرالیایی- ایرانی مراجعه فرمایید. جهت آگاهی از موقعیت مکانی مراکز تزریق این واکسن به همراه شماره تماس آن‌ها، می‌توانید به لینک “مراکز تزریق واکسن اسپایکوژن” مراجعه فرمایید. توجه فرمایید که لیست مراکز تزریق اسپایکوژن در حال به روز رسانی است و مراکز جدید به زودی به لیست اضافه خواهند شد.

شایان ذکر است جهت آگاهی از موقعیت مکانی مراکز تزریق این واکسن کرونا، دسترسی به مراکز تزریق واکسن اسپایکوژن در اپلیکیشن‌های مسیریاب “بلد” و “نشان” نیز وجود دارد.

اسپایکوژن، انتخابی مناسب برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا

شخصی که از واکسن‌های سینوفارم یا آسترازنکا استفاده کرده، برای دوز سوم یا بوستر می‌تواند به سراغ واکسن اسپایکوژن برود؟

با توجه به یافته های موجود از واکسن ها و مطالعات قبلی به نظر میرسد استفاده از پلتفرم های واکسن متفاوت از پلتفرم واکسیناسیون اولیه باعث ایجاد ایمنی پایدارتر و موثرتری در برابر ابتلا به کووید- ۱۹ می شود.

پلتفرم واکسن اسپایکوژن از نوع پروتئین نوترکیب و متفاوت از واکسن های وکتور ویروسی (مانند آسترازنکا) یا ویروس غیرفعال شده (مانند سینوفارم) است. اسپایکوژن حاوی تمام بخش های پروتئین اسپایک است.

از این رو در افرادی که واکسیناسیون اولیه آن ها با واکسن های وکتور ویروسی یا واکسن های ویروس غیرفعال شده انجام داده اند، تجویز اسپایکوژن به عنوان دوز بوستر می تواند منجر به فعالسازی مجدد سلول های خاطره در ساخت آنتی بادی علیه تمام قسمت های پروتئین S شود. بنابراین، اسپایکوژن می‌تواند گزینه مناسبی به عنوان بوستر برای خود و دیگر واکسن های وکتور ویروسی یا واکسن‌های ویروس غیرفعال شده باشد.

واکسن‌های در دسترس برای تزریق دوز سوم را می‌شناسید؟

اصلی‌ترین پلتفرم‌های موجود در دنیا برای دوز تقویتی واکسن کرونا شامل mRNA، وکتور ویروسی، ویروس غیرفعال‌شده و پروتئین نوترکیب مانند واکسن اسپایکوژن است.

این واکسن‌ها هر یک از راه مشخصی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و ایمنی‌زایی علیه ویروس کرونا می‌شوند.

ویروس کرونا به کمک پروتئین اسپایک با اتصال به گیرنده مخصوص وارد سلول‌های بدن شده و باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود. به همین دلیل پروتئین اسپایک هدف کلیدی در طراحی و تولید واکسن‌های کرونا بوده است.

برای آشنایی بیشتر با واکسن استرالیایی- ایرانی اسپایکوژن، می‌توانید مقاله “اسپایکوژن چیست؟” را مطالعه فرمایید.

چرا واکسن اسپایکوژن را برای تزریق دوز سوم انتخاب کنیم؟

اسپایکوژن، واکسن پروتئین نوترکیب علیه ویروس کرونا

اسپایکوژن شامل تمامی قسمت‌های پروتئین اسپایک ویروس کرونا است؛ پاسخ‌های ایمنی در بدن در برابر تمامی بخش‌های اسپایک ویروس کرونا رخ می‌دهد، بنابراین این پروتئین از جایـگاه مهمی در طراحـی واکسـن‌ها علیه ویروس کرونا برخوردار است.

پلتفرم ایمن واکسن

پلتفرم اسپایکوژن از ایمن‌ترین پلتفرم‌های تولید واکسن و دارو در جهان است و این پلتفرم در ساخت انواع واکسن‌ها از جمله واکسن آنفلوانزا، هپاتیت، HPV (گارداسیل) و داروهایی مانند انسولین سابقه بسیار طولانی دارد.

ساخته شده از پروتئین با خلوص بالا

به دلیل اینکه واکسن اسپایکوژن از پروتئین با خلوص بالا ساخته شده است و از تمامی ساختار ویروس استفاده نشده است، بروز ریسک‌هایی مانند بیماری‌زایی بر اثر ذرات ویروسی به دلیل مشکلات احتمالی در شیوه تولید وجود نخواهد داشت.

ایمنی زایی بالا

اسپایکوژن حاوی ترکیبات آلومینیوم و جیوه نیست و ادجوانت (نوعی ماده جانبی برای تحریک دستگاه ایمنی) استفاده شده در این واکســن Advax-SM اسـت که مطالعـات متعددی ایمنی‌زایی آن را نشان داده‌اند.

با توجه به یافته‌های موجود از واکسن‌های پیشین و مطالعات Mix & Match به نظر می‌رسد که استفاده از پلتفرم‌های متفاوت از واکسیناسیون اولیه باعث ایجاد ایمنی پایدارتر و موثرتر در برابر ابتلا به کووید-۱۹ می‌شود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از نتایج مطالعات بالینی واکسن اسپایکوژن و همچنین ساختار پروتئینی و نوع ادجوانت‌های آن، واکسن اسپایکوژن می‌تواند گزینه ای مناسب برای دوز بوستر خود و سایر واکسن‌های کرونا موجود باشد.

چنانچه به اطلاعات بیشتری جهت تصمیم‌گیری در انتخاب واکسن اسپایکوژن به عنوان دوز سوم (بوستر) واکسن کرونا نیاز دارید، کافیست از وب سایت رسمی این واکسن، مقاله “اسپایکوژن، انتخابی مناسب برای دوز بوستر” را مطالعه فرمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 317 views بار دسته بندی : جامعه تاريخ : 19 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها