عروس بروز بررسی موثرترین روش های درمانی در عفونت قارچی واژن - عروس بروز

عفونت قارچی واژن یکی از بیماری های رایج در زنان است که اگر به موقع درمان نشود مشکلات زیادی را به وجود می آورد. هر چند که اکثر موارد مشاهده این بیماری در زنان متاهل و بر اثر رابطه جنسی بوده است اما نمی توان به صورت قطعی عامل عفونت قارچی واژن را رابطه جنسی دانست. در واقع علت اصلی بروز عفونت قارچی در واژن بر هم خوردن تعادل میان باکتری های موجود در واژن است.

درمان این بیماری کار چندان سختی نیست و اگر روند درمان به خوبی کنترل و اجرا شود، در مدت زمان کوتاهی بهبودی حاصل می شود. البته فراموش نکنید که اگر این بیماری در مراحل اولیه کنترل نشود و به مرحله حادی برسد، ممکن است درمان بیماری سخت تر شده و یا حتی چند هفته به طول بیانجامد. برای درمان عفونت قارچی واژن در بانوان چندین روش درمان خانگی و غیر خانگی وجود دارد که در ادامه هر کدام از آن ها را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

 

آمار مبتلا شدن به عفونت قارچی واژن در زنان به چه صورت است؟

آمار نشان داده است که معمولا از هر ۴ زن، ۳ زن حداقل برای یک بار در طول زندگی خود این بیماری را تجربه می‌کنند. عفونت قارچی واژن از عفونت‎های مقاربتی محسوب نمی‌شود اما خطر ابتلا به آن در زمان شروع فعالیت‌های جنسی به‌علت تغییرات در تعادل فلور نرمال واژن وجود دارد.

 

 

با عوامل بروز عفونت قارچی در واژن آشنا شوید

جالب است بدانید که در ناحیه واژنی یک سری باکتری های مفید و در مقابل، عوامل قارچی نیز وجود دارد. تعادل بین این باکتری های مفید و نیز قارچ های مضر باید همواره حفظ شود چرا که در صورت بر هم خوردن میزان هر کدام از آن ها، ناحیه قارچی بیشتر رشد کرده و موجب بروز عفونت قارچی در ناحیه حساس واژن خواهد شد. عوامل مختلفی در بر هم خوردن این تعادل نقش دارند که مهم ترین این عوامل عبارتند از:

  • کاهش میزان لاکتوباسیلوس در اثر زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک
  • حاملگی
  • افزایش میزان قند خون
  • عدم داشتن سیستم ایمنی قوی
  • مصرف بیش از حد شکر و نمک
  • به هم خوردن تعادل های هورمونی
  • اضطراب و نگرانی بیش از حد
  • نامنظم بودن زمان خواب و استراحت

 

درمان عفونت های ساده قارچی در واژن

اگر این بیماری در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن راحت تر و زودتر اتفاق میافتد. پزشک متخصص زنان برای درمان این بیماری در مراحل اولیه آن اقدام به تجویز کرم های ضد قارچی، انواع پماد های ویژه، قرص های مخصوص عفونت و نیز شیاف می کند. یک سری از دارو ها را در برای درمان این بیماری باید به مدت زمان کمی مثلا ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت مصرف کرد. اگر همچنان پس از مصرف این دارو ها نیز احساس بهبودی نکردید حتما مجددا به پزشک مراجعه کنید.

روش های درمان عفونت های پیچیده قارچی در واژن

همانطور که در بالا توضیح دادیم، اگر این بیماری (عفونت قارچی واژن) به خوبی کنترل نشود ممکن است بیش از حد عود کند و مشکلات دیگری را هم به همراه بیاورد که در این مرحله به آن بیماری پیچیده گفته می شود. موارد زیر در درمان عفونت قارچی توسط پزشک بسیار مهم است و بر اساس این موارد باید درمان شروع شود:

  • به وجود آمدن زخم های کوچک بر روی واژن که درد را به همراه داشته باشد.
  • تکرار دفعات ابتلا به عفونت قارچی در یک مدت زمان مشخص مثلا یک سال
  • عفونت به وجود آمده در اثر قارچ کاندیدا
  • عفونت در زمان بارداری
  • میزان قند خون بسیار بالا به خصوص در دیابت نوع اول

درمان عفونت قارچی در واژن ممکن است مدت بیشتری طول بکشد و از این بابت باید صبر و شکیبایی داشته باشید و به هیچ وجه درمان را کنار نگذارید. روش های درمانی عفونت قارچی واژن در مرحله پیچیده شامل یکی از موارد زیر خواهد بود:

  1. تجویز قرص های موثر، کرم، پماد و یا حتی انواع شیاف قابل استفاده در واژینال: در استفاده از این روش ها باید تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنید.
  2. تجویز فلوکونازول برای مدت زمان کوتاه کمتر از یک هفته
  3. تجویز فلوکونازول به تعداد یک بار در هر ۷ روز: در این روش باید درمان به مدت ۵ الی ۶ هفته متوالی انجام گیرد و اگر بهبودی حاصل نشد از دیگر داروهای موضعی به مدت زمان بیشتری استفاده شود.

میزان مصرف دارو در درمان بیماری عفونت قارچی واژن

پوست ناحیه واژینال بسیار نازک و حساس است بنابراین در مصرف به اندازه داروهای مرتبط با آن باید نهایت دقت را به عمل آورد که آسیبی به آن وارد نشود. دارو هایی که برای هر شخص تجویز می شود بر اساس شرایط بیماری و میزان شدت بیماری او تعیین می شود. به طور طبیعی هر داروی شیمیایی به موازات فوایدی که دارد، یک سری معایب را نیز به دنبال خواهد شد، بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم که از مصرف خودسرانه داروهای درمان این بیماری خودداری کنید.

بررسی روش های خانگی درمان بیماری عفونت قارچی واژن

برای درمان این بیماری علاوه بر مراجعه به پزشک، می توانید در منزل و به روشی کاملا طبیعی اقدام کنید اما اگر به هر دلیلی روند بهبودی حاصل نشد، حتما به پزشک مراجعه نمایید. در ادامه چند روش درمانی را در این زمینه برای شما بررسی خواهیم کرد.

  1. مصرف ماست یونانی: یکی از موثرترین روش ها برای درمان بیماری عفونت قارچی، استفاده از ماست یونانی است. در این نوع از ماست ب مقدار زیادی باکتری های مفید برای سالم نگه داشتن ناحیه واژنی وجود دارند.
  2. استفاده از اسید بوریک: از اسیدبوریک به عنوان نوعی ضد عفونی کننده ناحیه واژن نام برده می شود. این دارو که به صورت موضعی استفاده می شود گاهی به صورت شیاف نیز به کار برده می شود. توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه از این ماده ممکن است موجب مرگ شود.
  3. مصرف روغن پونه: روغن پونه نوعی داروی ضد قارچی بسیار موثر در درمان عفونت قارچی است که از پونه وحشی تولید می شود. بر اساس آزمایش هایی که صورت گرفته، استفاده از این روغن تا حدود زیادی مانع از رشد قارچ های خطرناک در واژن می شود.
  4. روغن نارگیل: یکی دیگر از مواد موثره در درمان خانگی عفونت قارچی، روغن نارگیل است که اگر از اصل بودن آن اطمینان داشته باشید، در مدت زمان کوتاهی می توانید به نتیجه مطلوب برسید.
  5. سرکه سیب: اگر می خواهید برای همیشه از شر عفونت های قارچی خلاص شوید، یک فنجان سرکه سیب را با چند لیتر آب ولرم ترکیب کرده و سپس به مدت نیم ساعت در وان پر شده از آن بنشینید تا محیط واژن به صورت کامل ضد عفونی شود.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 180 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 28 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.