عروس بروز بروز علائم مشابه پارکینسون در تعدادی از بیماران کرونایی - عروس بروز

به گزارش «سایت عروس بروز» به نقل از مهر از مدیکال نیوز تودی، این پدیده محققان را بر آن داشت تا به بررسی رابطه بین کووید ۱۹ و بیماری پارکینسون بپردازند.

در نوامبر سال ۲۰۲۰، در مقاله‌ای منتشر شده گزارش داده شد که تا ۶۵٪ از افراد مبتلا به کووید ۱۹ دچار هیپوسمیا، از دست دادن یا تغییر در حس بویایی خود، شده اند که این از علائم بیماری پارکینسون است.

در همین مقاله سه مورد از افرادی که علائم مشابه پارکینسون را پس از عفونت کروناویروس تجربه کرده بودند گزارش شد، اگرچه هیچ عامل خطر شناخته شده‌ای برای این بیماری نداشتند.

دو مرد ۴۵ و ۵۸ ساله و یک زن ۳۵ ساله گزارش کردند که کندی حرکت همراه با سفتی عضلات، اسپاسم عضلات، حرکت نامنظم چشم و لرزش داشته اند.

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است. علائم آن به آرامی ظاهر می‌شود و با گذشت زمان پیشرفت می‌کند. علائم شامل لرزش یا رعشه، مشکل در حفظ تعادل، راه رفتن، صحبت و هماهنگی است.

از آنجا که این بیماری مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افراد مبتلا به پارکینسون نیز دچار تغییرات رفتاری، مشکلات حافظه، مشکلات خواب و خستگی می‌شوند.

یک بیماری دیگر نیز به نام پارکینسونیسم وجود دارد. افراد مبتلا به پارکینسونیسم علائمی شبیه به علائم بیماری پارکینسون دارند، اما علائم تا حدی غیرمعمول هستند.

دانشمندان سه نظریه در مورد مکانیزم‌هایی که می‌تواند در بروز پارکینسون به دنبال عفونت کروناویروس نقش داشته باشد، ارائه کردند.

اول اینکه مشخص شده است کروناویروس باعث عوارض عروقی در مغز و سایر اندام‌ها می‌شود و دانشمندان معتقدند که این روند می‌تواند به مسیرهای مغزی آسیب برساند. این آسیب شبیه به آنچه در طی پیشرفت پارکینسونیسم عروقی اتفاق می‌افتد است.

دوم، از آنجا که بین التهاب و افزایش خطر ابتلاء به بیماری پارکینسون ارتباط شناخته شده وجود دارد، التهاب ناشی از واکنش ایمنی به عفونت کروناویروس می‌تواند به طور بالقوه باعث پارکینسون شود.

علاوه بر این، طبیعت تهاجمی عصبی کروناویروس ممکن است به وجود یک ارتباط احتمالی بین کووید ۱۹ و پارکینسون کمک کند. محققان RNA ویروسی را در بافت مغز افرادی که در اثر کووید ۱۹ مرده اند، کشف کرده اند که نشان می‌دهد ویروس ممکن است به سلول‌ها و مسیرهای مغزی حمله کند.

در حالی که در حال حاضر پارکینسونیسم در طی عفونت کووید ۱۹ بسیار نادر است، اما دانشمندان می‌گویند که ظهور این علائم در ارتباط با کووید ۱۹ شایسته کاوش و پژوهش بیشتر است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 306 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها