عروس بروز رهایی از آلزایمر با مصرف فلاونول های گیاهی - عروس بروز

رهایی از آلزایمر با مصرف فلاونول های گیاهی

به گزارش «سایت عروس بروز»، مطالعه جدیدی که اخیرا  در مجله Neurology منتشر شده است، نشان میدهد که افزایش میزان مصرف فلاونول‌های گیاهی به میزان چشمگیری خطر ابتلا به زوال عقل آلزایمر (AD) را تا ۵۰ درصد کاهش میدهد. به عبارتی، با مصرف هرچه بیشتر مواد غذایی حاوی این ترکیبات مانند چای، پرتقال و کلم بروکلی می‌توان از بروز زوال عقل آلزایمر جلوگیری کرد.

 

بیماری آلزایمر

زوال عقل آلزایمر نوعی اختلال پیشرونده مغزی است که در آن فرد مهارت‌های شناختی از جمله مهارت‌های حافظه و تفکر و توانایی انجام کار‌های ساده را از دست می‌دهد. این بیماری تاکنون عامل منجر شونده به چنین اختلالاتی بوده و بیش از ۵ میلیون آمریکایی را درگیر می‌کند.

یک مطالعه روی بیش از ۹۰۰ نفر انجام شد، که بخشی از یک پروژه تحقیقاتی بزرگتر در سطح جامعه به نام پروژه حافظه و پیری بودند. این شرکت کنندگان سالانه برای سلامت عصبی و الگو‌های غذایی، به طور متوسط به مدت ۶ سال، اما برخی از آن‌ها تا ۱۲ سال مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی ۸۱ سال بود و ۳ نفر از ۴ نفر زن بودند.

 

یافته‌ها

در مطالعه اول، ۲۲۰ شرکت کننده از ۹۰۰ شرکت کننده حین مطالعه دچار AD شدند. خطر AD با مصرف بیشتر فلاونول‌ها کاهش یافت. این یافته حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل مرتبط با سلامتی توسط محققان، رضایت بخش بود -، زیرا افراد با بالاترین میزان مصرف فلاونول تحصیلات عالی داشتند، فعال‌ترین بودند و در فعالیت‌های شناختی بیشتری شرکت میکردند. محققان همچنین عوامل ژنتیکی مانند وجود ژن APOE۴ و عوامل خطر قلبی عروقی را که می‌توانند بر خطر ابتلا به AD تأثیر بگذارند، از جمله دیابت، سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی یا فشار خون بالا را در نظر گرفتند.

زمانی که شرکت کنندگان براساس کاهش مصرف فلاونول در پنج گروه قرار گرفتند، شرکت کنندگان گروه اول (بالاترین میزان مصرف) بیش از ۱۵ میلی گرم فلاونول در روز مصرف میکردند. شرکت کنندگان گروه پنجم (کمترین میزان مصرف) حدود ۵ میلی گرم فلاونول در روز مصرف میکردند، افراد گروه اول تقریباً ۵۰ ٪ کاهش خطر ابتلا به AD را نشان دادند.

به طور دقیق، ۲۸ بیمار از ۱۸۶ بیمار که دچار AD بودند، در گروه بالاترین میزان مصرف و در مقابل ۵۴ بیمار در گروه کمترین میزان مصرف قرار داشتند.

مصرف فلاونول کانفرول با کاهش تقریباً ۵۰ ٪، میریستین و ایزورامنتین هر کدام با کاهش ۴۰ ٪ در ارتباط بودند. فلاونول چهارم، به نام کوئرستین، تأثیر قابل توجهی در خطر ابتلا به AD نداشت.

شرکت کنندگان با بالاترین میزان مصرف فلاونول رزوانه حدود یک فنجان چای سیاه مینوشیدند. مصرف روزانه کلم  و حدود یک لیوان شراب قرمز نیز میتواند فلاونول مورد نیاز را فراهم کند.

 

منابع فلاونول‌ها

کامفرول به میزان زیادی در سبزیجات با برگ سبز از جمله اسفناج، کلم بروکلی، لوبیا، چای و کلم وجود دارد. غذا‌های غنی از ایزورامنتین شامل روغن زیتون، شراب قرمز، گلابی و سس گوجه فرنگی میباشند. میریستین در چای، کلم، پرتقال، گوجه فرنگی و شراب قرمز یافت می‌شود.

محقق Thomas Holland  می‌گوید: “برای تأیید این نتایج، تحقیقات بیشتری لازم است، اما این یافته‌ها امیدوار کننده میباشند. خوردن میوه و سبزیجات بیشتر و نوشیدن چای بیشتر می‌تواند روشی نسبتاً ارزان و آسان برای مردم به منظور کمک به جلوگیری از زوال عقل آلزایمر باشد. “

 

پیامد‌ها

بسیاری از دانشمندان با تأکید بر مصرف فلاونول‌ها مخالف هستند. اگرچه تصور می‌شد این مواد در بدن  فعالیت آنتی اکسیدانی دارند، اما این نظریه چندین دهه قبل رد شد. فعالیت آنتی اکسیدانی این مواد هنگام هضم و در معرض فعالیت آنزیم‌های دستگاه گوارش متوقف می‌شود.

آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که فلاونول‌ها در بسیاری از گیاهان، میوه‌ها و سبزیجات که قرن‌ها با سلامتی همراه بوده اند، یافت می‌شوند. متخصصان تغذیه می‌گویند که اثرات چنین غذا‌هایی که باعث به تعویق افتادن زوال عقل میشوند احتمالاً به دلیل وجود سایر مواد شیمیایی گیاهی است که نسبت به فلاونول‌ها فراوانتر هستند. از طرف دیگر، بعید به نظر میرسد که مصرف قرص‌های فلاونول یا عصاره‌های چای همان اثر را بر سلامت داشته باشد، بعلاوه، مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند اثر سوء داشته باشد.

این بدان معنی نیست که خوردن غذا‌های غنی از فلاونول یا نوشیدن یک فنجان چای سیاه در صبح ضرر دارد، زیرا هر غذایی که حاوی این مواد شیمیایی باشد، حاوی بسیاری از ترکیبات سالم‌تر از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر گیاهی میباشد. Holland  در نهایت اینطور نتیجه میگیرد: ” با جمعیت رو به افزایش افراد سالخورده در سراسر جهان، هرگونه کاهش در تعداد مبتلایان به این بیماری ویرانگر، یا حتی تاخیر انداختن آن برای چند سال، می‌تواند فواید زیادی برای سلامت عمومی داشته باشد. “

 

منبع: mendel-lab

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 427 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها