عروس بروز سرعت انتقال اُمیکرون ۲ برابر دلتا است - عروس بروز

به گزارش عروس بروز، مجید مختاری اظهار داشت: سویه اومیکرون با سرعت در دنیا گسترش یافته و گسترش پیدا می‌کند. طبق پیش بینی‌ها تا اواخر این ماه میلادی در اکثر کشورهای دنیا، این سویه گزارش می‌شود. در عرض چند روز، تشخیص این سویه در آفریقای جنوبی به ۱۰۰ درصد موارد رسید.

بیشتر بخوانید:

تایید رسمی ورود امیکرون به ایران

وی افزود: در حال حاضر تعداد افرادی که با سویه اومیکرون درگیر و وارد بخش مراقبت‌های ویژه شده‌اند و نیاز به اکسیژن درمانی پیشرفته داشته‌اند، بسیار کم بوده است و مطالعاتی که انجام شده نشان داده افرادی که مبتلا به ویروس جهش یافته اُمیکرون بوده و وارد بیمارستان شده‌اند، اولاً بیماری خفیف داشته‌اند، ثانیاً بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد از آنها واکسینه نشده بودند و تعداد افراد واکسینه و آنهایی که دُز یادآور تزریق کرده بودند، به طور بسیار معناداری، خیلی کم بوده‌اند و این افراد نیاز به اکسیژن هم نداشته‌اند.

عضو کمیته فنی واکسیناسیون کووید ۱۹ یادآور شد: وزارت بهداشت آفریقای جنوبی شدیداً تاکید می‌کند که با وجود اینکه امکان کشندگی اُویکرون ممکن است پایین‌تر باشد اما رفتار این ویروس در کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد. مجامع بین‌المللی شدیداً به تمام پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و عدم حضور در تجمع‌ها توصیه دارند.

مختاری یادآور شد: در آفریقای جنوبی حدود ۲۴ درصد از جمعیت واکسینه شده‌اند که اکثر آنها سن بالای ۵۰ سال داشته‌اند و به احتمال قوی، تزریق واکسن به این افراد کمک کرده است که درگیر بیماری نشوند.

وی افزود: این سویه بسیار جدید است و به احتمال زیاد در تمام دنیا و شاید هم در ایران پخش شده و علائمی مانند سرماخوردگی، کمی تب، بدن درد و سرفه خشک دارد که ممکن است افراد حتی به پزشک هم مراجعه نکنند. در این سویه تا کنون شاهد از دست دادن حس بویایی و چشایی و حالت‌های شدید حمله به ریه و بستری شدن سریع بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه، نیستیم اما با وجود خوش بینی باید واقع بین باشیم و پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر از قبل، رعایت کنیم.

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: پوشش واکسیناسیون و تزریق دُز سوم و یادآور که با تلاش همگانی به آن رسیده و از نظر واکسیناسیون در کنار بهترین کشورهای دنیا هستیم به ویژه در گروه‌های مختلف از جمله کودکان و نوجوانان باید تقویت شود تا از این مرحله نیز عبور کنیم. اگر ویروس ضعیف شده باشد، همه ما خوشحال خواهیم بود.

وی تاکید کرد: از جهش‌های آینده ویروس کرونا اطلاعی نداریم. الان شاید اومیکرون ضعیف باشد اما امکان دارد که به سرعت جهش دیگری شناسایی شود که حتی کشنده‌تر از دلتا باشد بنابراین اصلاً نباید سپرهای رعایت پروتکل‌ها را پایین بیاوریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تمام بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند مانند بیماران دیالیزی، افرادی که کورتون درمانی می‌شوند، بیمارانی که درمان‌های مختلف سرطان را دریافت می‌کنند و بیمارانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، باید بیشتر مراقب باشند. ویروس جهش یافته اومیکرون توانسته بالای ۲۷۰ روز در بیمارانی که سیستم ایمنی آنها سرکوب شده، ماندگار شود و جهش‌های مختلفی داشته باشد.

وی در پایان افزود: برای تشخیص ویروس جهش یافته اومیکرون در کشور باید بیشتر بر روی بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، متمرکز شویم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 369 views بار دسته بندی : جامعه تاريخ : 19 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها