عروس بروز محموله ۱۰۰ هزار دوزی واکسن اسپوتنیک در راه تهران - عروس بروز

به گزارش سایت عروس بروز به نقل از ایرنا، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد: با احتساب این مقدار واکسن ارسالی تاکنون ۴۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی به ایران ارسال شده است و کار ارسال صدها هزار دوز دیگر از این واکسن به کشورمان بتدریج انجام خواهد شد.

جلالی گفت: بر اساس قرارداد امضا شده بین وزارت بهداشت ایران و صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه، چهارمین محموله واکسن کرونا روسی “اسپوتنیک وی” شامل ۱۰۰ هزار دوز روز چهارشنبه تحویل سفارت ایران و امروز با پرواز شرکت ماهان به تهران ارسال شد.

واکسیناسیون شهروندان جمهوری اسلانمی ایران برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ با واکسن “اسپوتنیک وی” روسیه از ۲۱ بهمن ۹۹ آغاز شده است.

** محبوبیت روز افزون اسپوتنیک وی
واکسیناسیون عمومی کرونا در روسیه از اواسط دی سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تاکنون روس ها با واکسن اسپوتنیک وی، واکسیناسیون را انجام داده اند و بتازگی مرحله دوم آزمایشی واکسن «اپی واک کرونا» برای واکسیناسیون مردم در روسیه آغاز شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه گذشته واکسن کرونا را تزریق کرد و برخی مقامهای ارشد این کشور از جمله سرگئی شایگو وزیر دفاع نیز با واکسن اسپوتنیک وی واکسیناسیون شده اند.

در زمان حاضر ۵۵ کشور واکسن اسپوتنیک وی را تایید کرده اند.

اخیراً یک مطالعه در مجله تخصصی «لنست» (The Lancet) نیز تأیید کرد که واکسن اسپوتنیک وی بسیار موثر و بی خطر است.

روسیه نخستین کشوری بود که واکسن ضد ویروس کووید-۱۹ را یازدهم آگوست ۲۰۲۰ (۲۱ مرداد) به ثبت رساند. مرکز تحقیقات ملی همه گیر شناسی و میکروب شناسی «گامالیا» وابسته به وزارت بهداشت روسیه، این واکسن را تولید کرد. اسپوتنیک وی، واکسنی که بر پایه ناقل انسانی ساخته شده است و دو مرحله ای بودن آن در دو دُز تکمیل می شود.

سازمان غذا و دارو ایران بعد از سفر محمد جواد ظریف به مسکو، مجوز اضطراری استفاده از واکسن اسپوتنیک وی را که محصول شرکت گامالیای روسیه است، صادر کرد و در پی آن ۱۶ بهمن نخستین محموله این واکسن به تعداد ۲۰ هزار دوز برای واکسیناسیون ۱۰ هزار نفر (هر نفر دو دوز) وارد کشور و با استفاده از این محموله، ۲۱ بهمن آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران با اولویت کارکنان بخش های آی سی یو اعلام شد.

موسسه تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا روسیه و متعاقب آن دکتر الکساندر گینتسبورگ، مدیر مرکز تحقیقات گامالیا در وزارت بهداشت روسیه که این واکسن را تولید کرده است، اعلام کرد: فاصله بین تجویز دوز اول و دوم دوز واکسن اسپوتنیک وی بین سه هفته تا دو ماه خواهد بود.

** تولید ۸۹ میلیون دوز واکسن در روسیه برای شش ماه اول سال

تاتیانا گولیکووا معاون نخست وزیر و رئیس ستاد مبارزه با کرونا در روسیه اعلام کرد که تولید ۸۹ میلیون دوز واکسن کرونا در روسیه در شش ماهه نخست سال جاری (سال ۲۰۲۱) برنامه ریزی شده است.

گولیکووا گفت: سه واکسن کرونای روسی مراحل آزمایش بر روی انسان را گذرانده اند و باید به میزان مورد نیاز و با کیفیت مناسب تولید انبوه شوند.

وی افزود: در مورد واکسن اسپوتنیک وی می توانم بگویم که این واکسن چون پیش از دو واکسن دیگر ثبت شده است، به تولید انبوه رسیده است و تولید آن در ابعاد بسیار بزرگ را یاد گرفته ایم.

به گفته گولیکووا، مطابق برنامه، در ماه مارس ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید می شود و این واکسن در روسیه در هفت مرکز علمی -تولیدی تولید انبوه می شود.

معاون نخست وزیر روسیه خاطرنشان کرد که واکسن دوم به نام اپی واک کرونا از پایان ماه مارس جاری وارد بازار می شود و نخستین محموله شامل ۵۰۰ هزار دوز واکسن برای واکسیناسیون عرضه خواهد شد.

وی در مورد واکسن «کووی واک» واکسن سوم روسیه نیز که توسط موسسه علمی چوماکوف وابسته به وزارت بهداشت روسیه تولید می شود نیز گفت که از روز ۲۸ ماه مارس جاری (روز یکشنبه هفته آینده) نخستین محموله آن عرضه می شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 125 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 2 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها