عروس بروز مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تبریز - عروس بروز

به گزارش سایت عروس بروز به نقل از فارس از تبریز، اداره‌کل دامپزشکی استان با صدور اطلاعیه‌ای رعایت نکات بهداشتی در مرغداری‌ها را خواستار شد و هشدار داد: با توجه به شناسایی نخستین مورد مثبت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال ٩٩ در طیور بومی اطراف تبریز ضروری است، تمامی موارد بهداشتی قرنطینه‌ای به دقت رعایت شود.

در همین زمینه بهداد، مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی پرندگان است که علاوه بر طیور، انسان را نیز می‌تواند درگیر کند.

وی افزود: خوشبختانه با رصد و پایشی که همکاران اداره‌کل دامپزشکی استان انجام می‌دهند تا کنون در هیچ کدام از مرغداری‌های استان موردی از این بیماری مشاهده نشده است، این بیماری می‌تواند از پرندگان وحشی و آزادپرواز بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را با خود جا به جا کنند.

بهداد تاکید کرد: با توجه به اینکه ویروس این بیماری در دنیا و در کشور ما نیز وجود دارد و در حال چرخش است، از این‌رو مرغداران باید بسیار مراقب باشند تا این ویروس به مرغ‌های پرورشی منتقل نشود، اولین اقدام در مواجه با این بیماری این است که در صورت مشاهده اولین تلفات در سالن‌های پرورشی، سریعا اداره‌کل دامپزشکی را در جریان بگذارند.

مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس به این بیماری هستند و علائم در طیور به صورت بیماری فوق حاد تنفسی خود را نشان می‌دهد که به شدت تلفات می‌دهد و سیانوزه شدن تاج و ریش و پا‌های طیور از دیگر علائم این بیماری می‌باشد که باید با مشاهده هرکدام از این موارد به کارشناسان این اداره‌کل گزارش داده شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 408 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 4 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.