عروس بروز چالش پیری جمعیت در آینده و نقش موثر پرستاران - عروس بروز

به گزارش عروز بروز به نقل از وبدا، دکتر عباس عبادی، در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته پرستار و با حضور خبرنگاران برگزار شد، ضمن پاسداشت شهدای مدافع سلامت و قدردانی از خدمات شبانه روزی کادر بهداشتی و درمانی در مقابله با کووید ۱۹، از تلاش های اصحاب رسانه در راستای آگاهی رسانی به جامعه قدردانی کرده و گفت: شما اصحاب رسانه، همیشه به خصوص در ایام کرونا در کنار نظام سلامت بودید و بازتاب های خبری شما کمک کرد تا مردم بیشتر با خدمات حوزه سلامت آشنا شوند و همراهی شما در ادامه می تواند به ما کمک می کند که سواد سلامت مردم افزایش پیدا کرده و بتوانند سبک زندگی شان را اصلاح کنند.

وی افزود: اگر در هر حوزه به ویژه حوزه سلامت نتوانیم از مشارکت مردم استفاده کنیم، ممکن است به اهداف از پیش تعیین شده مان نرسیم. بنابراین، کار ما به عنوان یک کار تیمی، به اعتلای وطن و سلامتی مردم کمک می کند. امیدواریم در دولت جدید از همراهی مردم در تصمیم گیری های مرتبط با سلامت و آشنایی با حقوقشان، بیشتر بهره ببریم. بدون شک آگاهی بخشی و مشارکت آنان در بهبود شاخص ‌های مرتبط با حوزه سلامت موثر است.

بیشتر بخوانید

تبعات پیری جمعیت ژاپن در انتظار چین و ایران

چالش پیری جمعیت در آینده و نقش موثر پرستاران

وی افزود: امیدواریم بتوانیم طی روزها و ماه های پیش رو، رویکرد نظام سلامت را تغییر دهیم‌.؛ به اذعان گذشتگان و متخصصان دوره اخیر، ما نظام سلامت را گران کنترل می ‌کنیم که شاید بخشی از آن به مدیریت منابع انسانی باز می گردد. تاکید بر استفاده از تکنولوژی‌ های های ‌تِک و شاید توزیع نامناسب این موضوع سبب افزایش قیمت‌ ها شده است‌. همکاران پرستار ما با توجه به دوره‌ های آموزشی خود این مهارت، دانش و امکان برایشان میسر است که نقش آفرینی بیشتری در توسعه سلامت مردم داشته باشند.

عبادی افزود: در حال حاضر این نقد به خود ما وارد است که ما تنها از بخش اندکی از توانایی های همکاران پرستارمان استفاده می کنیم، درحالیکه اگر از بیمارستان گذر کنیم و در کنار مردم باشیم و در حوزه پیشگیری و توانبخشی قدرت بیشتری از خود نشان دهیم، نیاز به این تعداد تخت بستری نخواهیم داشت، چون پیشگیری کردیم. در دو دهه آینده با چالش “پیری جمعیت” مواجه می‌ شویم که یکی از راهکارهای برون رفت از این موضوع، توجه به سایر نقش های حرفه پرستاری است.

۶۶ پرستار مدافع سلامت، پرونده شهادتشان قطعی شده است‌

دکتر عبادی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص تعیین مصداق شهدای مدافع سلامت در حوزه پرستاری، عنوان کرد: آماری که به شکل قطعی از شهدای پرستاری تعیین مصداق شدند، تعداد ۶۶ نفر پرونده شهادتشان قطعی شده است‌. همکارانی که در دوران کووید۱۹ مرحوم می‌ شوند و بحث شهادت برایشان مطرح می ‌شود، یک فرایندی برایشان پیش بینی می ‌شود که مصادیق آن در کمیته انجام می ‌شود. علت تفاوت آمار ارائه شده از سوی ما و سازمان نظام پرستاری، طولانی شدن پروسه تعیین مصادیق شهدا است که این انتقاد وارد است.

وی درخصوص وضعیت تبدیل قرارداد پرستاران، تصریح کرد: نسبت تخت به پرستار دارای دو بخش پرستاران حرفه ‌ای و غیرحرفه ‌ای است. یک تخت به ازای پرستار حرفه‌ ای، ۱.۸ است و در مجموع، یک تخت به ازای ۲.۵ نفر است‌؛ آنچه در شرایط موجود مهیا شده، نصف این عدد است و اکنون میانگین کشوری تخت به پرستار حدود ۰.۹ است و در برخی مناطق کمتر هم است.

اگر همه کارکنان حوزه نظام سلامت با رابط های استخدامی متفاوت اعم از رسمی، قراردادی و .. را بتوانیم تبدیل وضعیت دهیم، بازهم با عدد استاندارد تفاوت وجود دارد. در بسته حمایتی آماده شده وزارت بهداشت که شامل ۶ بند است، یکی از بندها این بود که همه همکارانی که در حوزه کرونا داوطلبانه کنار مردم ماندند را تبدیل وضعیت کنیم، با دو هدف رفع کمبود و دوم، حرمت نهادن به کسانی که کنار مردم خود ایستادند.

وی افزود: البته سازمان ‌های خارج از وزارتخاته که تصمیم گیر هستند موانع قانونی مانند آزمون استخدامی را مطرح می‌ کنند که در حال پیگیری است و نظام پرستاری هم کنار ما بوده است و امیدواریم به یک زبان و درک مشترک برسیم. همکاران خارج از وزارت بهداشت باید اهمیت موضوعات مرتبط به سلامت و پرستاری را درک کنند، زیرا بی توجهی به حوزه سلامت بی توجهی به خود و خانواده شان است؛ شاید بتوان از برخی اقلام حیاتی چشم پوشی کرد؛ اما حوزه سلامت چنین نیست. نظام سلامت حقوق اولیه شهروندی است.

دکتر عبادی ادامه داد: بحث تعرفه گذاری و فوق العاده خاص با ضریب ۳، تبدیل وضعیت و… را پیگیری می ‌کنیم. باید همت کنیم و پیگیر امور باشیم، اما بخش دوم مربوط به خارج از وزارت بهداشت است که امیدواریم پیگیری صورت گیرد. پرستاران ظرفیت زیادی دارند و باید از تمام این ظرفیت ها استفاده شود.

وی درباره جلسه معاونت پرستاری با نهاد ریاست جمهوری، افزود: در این جلسه از شورای عالی بیمه، سازمان اداری استخدامی، نظام پرستاری حضور داشتند، اما متاسفانه نماینده سازمان برنامه و بودجه حضور نداشتند. در جلسه چالش‌ ها مطرح شد، اما چون نماینده برنامه و بودجه نبود، کسی نبود تا برای اعتبار خاص حوزه تعرفه گذاری صحبت کند. البته همکاران سازمان استخدامی هم به موانع قانونی اشاره کردند.

مقرر شد خلاصه مذاکرات به اطلاع معاون اول ریاست جمهوری برسد تا قبل از روز پرستار دستور ویژه بگیریم. وقتی از مدافعان سلامت صحبت می کنیم، بحث انسان هایی است که جان برکف از سلامت انسان‌ ها دفاع کردند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرد: مدل تدوین بودجه امسال با مدل های قبلی متفاوت است. سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را به شکل گلوبال می‌ دهد. اعتبارات N ریال و باز توزیع منابع در وزارت بهداشت صورت می‌ گیرد. بنابراین کل بودجه گلوبال است و تعرفه گذاری در قبال این بودجه خواهد بود.

کارکنان حوزه سلامت ۷ تا ۸ درصد بیشتر از میانگین جامعه به خدمات روانشناسی نیاز دارند

دکتر عبادی درخصوص تبعات روانشناختی پاندمی کووید ۱۹ و لزوم ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره به پرستاران، گفت: در سال ۹۳ یک بررسی پژوهشی در جامعه عمومی ایران انجام شد و هموطنانی که نیاز به خدمات روانشناسی و مشاوره داشتند، در آن دوره ۲۳ درصد بودند؛ پژوهش مشابه در دی ماه ۹۹ انجام شد، این عدد در جامعه عمومی افزایش پیدا کرده و به ۲۹ درصد رسیده بود. در همان مطالعه، یک بررسی هم روی کارکنان حوزه سلامت انجام شد که مشخص شد، حوزه سلامت ۷ تا ۸ درصد بیشتر از میانگین جامعه به خدمات روانشناسی نیاز دارند و این موضوع هم می تواند به دلیل فشار کاری سنگین بر دوش آنها باشد.

وی افزود: مطالعه ای هم در نیمه اول سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد و همکاران حوزه سلامت غربالگری شدند و به سه دسته تقسیم شدند و یک دسته به خدمات نیاز نداشتند، یک دسته به خدمات فوری نیاز داشتند و به متخصصین روانشناس و روانپزشک ارجاع داده شدند و یک گروه نیز با پکیج های از قبل آماده شده خدمت دریافت کردند که باید این مطالعات را به سایر دانشگاه ها نیز تسری دهیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 304 views بار دسته بندی : جامعه تاريخ : 7 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها