عروس بروز کنار آمدن با آکنه و زندگی با آن - عروس بروز

اگرچه آکنه مسئله­ای زیبایی­شناختی است، اما می­تواند زندگی شما را به معنای واقعی تحت­تأثیر قرار دهد. آکنه می­تواند عزت نفس شما، اعتماد به نفستان، زندگی اجتماعی و نحوه تعاملتان با دیگران را تحت­تأثیر قرار دهد؛ این امر فراتر از یک بیماری پوستی است؛ آکنه می­تواند احساسی که نسبت به خود دارید را تحت تأثیر قرار دهد. پذیرش این احساسات اولین گام است و صرف زمان برای داشتن سلامت عاطفی، با درمان آکنه همسو و همراه است. برای خرید لوازم آرایشی اصل و خارجی حتما به این سایت سر بزنید.

عاطفه

آکنه تنها پوست شما را تحت­تأثیر قرار نمی­دهد؛ بلکه می­تواند بر احساسی که نسبت به خود دارید نیز اثر بگذارد. آگاهی از این موضوع که آکنه به چه میزان احساس شما را تحت­تأثیر قرار می­دهد مستقیماً با شدت آن تطابق ندارد – و نباید داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به آکنه شدید از این بابت حس بدی ندارند؛ برخی دیگر با داشتن آکنه نسبتاً خفیف به شدت خجالت­زده و افسرده­اند. هر نوع آکنه­ای که داشته باشید، احساسات شما طبیعی و عادی است.

از دست­دادن اعتماد به نفس

از آنجا که آکنه مشخصاً روی صورت دیده می­شود می­تواند عزت­نفس شما را تحت­تأثیر قرار دهد. افراد دچار آکنه اغلب می­گویند نسبت به قبل از آکنه اعتماد به نفس کمتری دارند. به عنوان مثال، شاید حس کنید “تعیین قرار ملاقات” برای درخواست ارتقاء یا قرار عاشقانه سخت­تر است. متأسفانه نوجوانان ممکن است به دلیل پوستشان مورد سوء­استفاده و آزار قرار گیرند. این مسئله می­تواند تأثیر مستقیمی بر اعتماد به نفس آنها در یک دوره حساس از زندگی داشته باشد.

نکته­ای که باید به خاطر بسپارید این است که آکنه برای شما بسیار پررنگ­تر – و در نتیجه مسئله­ای بزرگتر – از دیگران است.

عصبانیت و سرخوردگی

احساسی که آکنه ایجاد می­کند و شما ممکن است از شنیدن آن تعجب کنید، احساس خشم است. شما در این مورد تنها نیستید. آکنه وضعیتی ناامید­کننده است. خسته­کننده است که هر روز از پوست خود مراقبت کنید و باز جوش بزنید. ناراحت­کننده است که درمان­ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید و همچنان آکنه داشته باشید. دیدن اینکه دیگران با آرایش می­خوابند و هیچ­وقت صورت خود را تمیز نمی­کنند و همچنان پوستی شفاف دارند، اعصاب خوردکن است! طبیعی است که عصبانی باشید.

با این حال، بهترین کاری که می­توان کرد این است که آن کنار بیایید. شاید مجبور باشید پیش از پیدا کردن دارو یا ترکیبی که برای شما مناسب باشد، چندین داروی درمان آکنه را امتحان کنید. این کار ممکن است باعث عصبانیت و سرخوردگی شما شود، اما هر مرحله شما را به برنامه درمانی مناسب نزدیک­تر می­کند.

ناامیدی و احساس عدم کنترل

برخی دیگر به جای عصبانیت و خشم، احساس ناامیدی می­کنند. برخی از افراد احساس می­کنند از کنترل خارج شده اند، حسی مانند این که تحت کنترل پوست خود هستند. این هم طبیعی است.

گاهی اوقات افراد حس می­کنند نباید خیلی ناراحت شوند زیرا این “فقط” یک آکنه است. مطالعات نشان داده است که آکنه به اندازه سایر بیماری­های مزمن مانند دیابت و بیماری تیروئید زندگی افرادی مبتلا به آن را تحت­تأثیر قرار می­دهد. از این رو بدانید که بسیاری از افراد با پوشیدن کفش شما همان حسی را دارند که اکنون شما دارید. لازم نیست احساسات خود را سرکوب کنید، یا سعی کنید خود را از شر آن­ها خلاص کنید و یا بخاطر وجود آن­ها احساس گناه داشته باشید.

خبر خوبی که هست این است که بر اساس مطالعات، تنها شروع درمان آکنه به افراد کمک می­کند تا احساس امید و کنترل بیشتری داشته باشند. بنابراین اگر درمان را شروع نکرده­اید، همین حالا برای این کار اقدام کنید. مراجعه به پزشک اولین گام است.

به خاطر داشته باشید مؤثر واقع شدن هر درمانی زمان می­برد. در ابتدای درمان شما هنوز جوش­های جدیدی خواهید داشت. این بدان معنا نیست که دارو اثر نمی­کند، این فقط به زمان بیشتری نیاز دارد. روند بهبود طی چند ماه به آرامی صورت خواهد گرفت.

احساس “تحت کنترل گرفتن زندگی” توسط آکنه

اولین کاری که صبح انجام می­دهید این است که برای دیدن پوستتان نگاهی به آینه بندازید. با یکی از دوستان در حال صحبت هستید و اگر به پوستتان نگاه کند یکباره به فکر می­روید. دوست ندارید شب جایی بمانید زیرا نمی­توانید تصور کنید افراد شما را بدون آرایش شما را ببینند. از پوشیدن لباس­های خاص یا شنا اجتناب می­کنید، چون آکنه بدن شما را نشان می­دهد. شاید اینطور به نظر برسد که آکنه شما همیشه در اولویت ذهن شما قرار دارد و کار کردن، لباس پوشیدن و نحوه فکر کردن شما را کنترل می­کند.

تقریباً همه افراد دچار آکنه در یک مقطع این افکار را داشته­اند. نکته اصلی در اینجا میزان تأثیر آنها است. اگر حس می­کنید آکنه طوری زندگی شما را در اختیار گرفته که عملکرد طبیعی شما با اختلال روبرو شده است، باید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است آنها تصمیم بگیرند که آکنه شما را تهاجمی­تر درمان کنند یا شما را به درمانگر معرفی کنند، یا هر دو این اقدامات را انجام دهند؛ این ها کمک می­کنند از این احساسات عبور کنید.

اضطراب و افسردگی

در افراد مبتلا به آکنه افسردگی مسئله بسیار شایعی است، به ویژه در افرادی که به آکنه طولانی مدت یا شدید مبتلا هستند. علائم افسردگی عبارتند از:

  • احساس ناراحتی یا افسردگی
  • کناره گرفتن از دوستان و عزیزان
  • مشکلات خواب
  • بی­علاقگی نسبت به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می­بردید

با این حال این موارد لیست جامعی نیست، از این رو اگر تصور می­کنید افسرده­اید، بلافاصله پزشک خود را مطلع سازید. برای والدین نوجوانان مبتلا به آکنه، مراقب علائم افسردگی نوجوان خود باشید.

افسردگی یا افکار خودکشی باید جدی گرفته شود. با پزشک خود یا خط تلفن ملی پیشگیری از خودکشی با شماره ۱-۸۰۰-۲۷۳-۸۲۵۵ تماس بگیرید.

مراقبت پزشکی

مطمئناً مراقبت پزشکی به شما کمک می­کند احساس بهتری داشته باشید و در برخی موارد نیز می­تواند به بهبود آکنه شما کمک کند.

رژیم غذایی

بیایید همین الان یک چیز را روشن کنیم: رژیم غذایی باعث آکنه نمی‌شود. مشکل پوستی شما با خوردن شکلات و چیپس سیب زمینی ایجاد نشده است. با این وجود، رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات و غلات کامل به شما از نظر ذهنی و جسمی کمک خواهد کرد.

با این حال، رژیم غذایی ممکن است در شدت آکنه شما نقش داشته باشد. شماری از مطالعات به وجود ارتباطی احتمالی میان شدت آکنه و محصولات لبنی و همچنین غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا (نان سفید ، ماکارونی ، کیک و موارد دیگر) دست یافته­اند. با پزشک خود مشورت کنید تا از توصیه­های او آگاه شوید. علاوه بر این می­توانید از مصرف هرگونه غذایی که به نظر در بروز جوش مؤثر است، اجتناب کنید.

صرف نظر از تأثیر یا عدم تأثیر بر پوست، رژیم متعادل پایه و اساس سلامت است.

ورزش

بطور مشابه، ورزش نیز مهم است. آیا این کار در پاک­سازی پوست شما نقش دارد؟ خیر. تعریق منافذ پوست را “پاک­سازی نمی کند”. در واقع عرق می­تواند منافذ پوست را مسدود کرده و جوش­های موجود را تحریک کند، از این رو همواره مهم است که بعد از تعریق هرچه سریع­تر دوش بگیرید.

ورزش می­تواند سلامت روانی شما را بهبود بخشد. این امر می­تواند خلق و خوی شما را تقویت کند، کمک می­کند حس قدرت و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و احساس اضطراب، استرس و افسردگی را کاهش می­دهد.

همه اینها برای کمک به اینکه در زمان احساس ضعف حس بهتری داشته باشید، بسیار مهم هستند. چیزی را پیدا کنید که از آن لذت می­برید، بیرون بیایید و آن را انجام دهید.

کاهش استرس

داشتن آکنه می­تواند استرس­زا باشد. همانند رژیم غذایی، برخی از مطالعات ارتباط میان استرس و شدت آکنه را اثبات کرده اند. اگر بخواهیم واضح­تر بگوییم، این مطالعات مبنی بر این نیستند که استرس موجب آکنه می­شود، بلکه تنها ممکن است در بدتر شدن جوش­های موجود نقش داشته باشد.

حتی اگر استرس مطلقاً هیچ تاثیری روی پوست شما نداشته باشد، قطعاً بر زندگی روزمره شما تأثیر خواهد داشت.

داشتن آکنه در زمان استرس ممکن است فراتر از چیزی که هست احساس شود، چراکه استرس موجب تقویت احساسات منفی می‌شود.

رویکردهای تنش زدا-چه تای چی و چه یوگا، خواندن کتاب، معاشرت با دوستان، ماهیگیری یا هر چیزی که باعث آرامش شما می­شود- نگرش بهتری برای شما ایجاد می­کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 261 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 29 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.