عروس بروز پرتاب ذرات حاوی ویروس کرونا در مکالمات تا ۲ متر - عروس بروز

به گزارش «سایت عروس بروز» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، محققان علوم پزشکی در دانشگاه‌های پرینستون آمریکا و مونت پولیه فرانسه اعلام کردند ذرات کرونا ویروس ممکن است حین گفتگوی عادی، از دهان افراد مبتلا، به بیرون پرتاب شوند.

برای بسیاری از ما فصل تابستان امسال، یکی از فصول به یاد ماندنی بود، زیرا از بسیاری از موهبت‌های این فصل محروم شدیم؛ در اوقات معمول، وقت گذراندن با دوستان، از علایق بسیاری از افراد است، ولی کارشناسان درباره گردهمایی‌های زیر یک سقف هشدار داده اند که خطری مضاعف دارد و اکنون این موضوع نیز مطرح شده که ذرات کرونا ویروس ممکن است حین گفتگوی معمول نیز به بیرون از دهان پرتاب شود و این ذرات ممکن است بسیار دورتر از آنچه تاکنون تصور می‌کرده ایم، منتشر شوند.

بر اساس آنچه تاکنون دریافته ایم افراد مبتلای بدون علامت، ممکن است از طریق انتشار قطرک ها، هنگام آواز خواندن، خندیدن یا گفتگوی ساده، ویروس را منتشر کنند.

ولی اکنون دانشمندان دو دانشگاه پرینستون و مونت پولیه اعلام کردند چگونگی انتشار ذرات ویروس را حین گفتگو‌های ساده در محیط‌های سربسته، دریافته اند.

آنان دریافتند این ذرات قادرند دست کم بین یک تا دو متر منتشر شوند و حتی ممکن است قدرت پرتاب آنها، بیشتر از این نیز باشد.

نتایج بررسی این محققان در شماره بیست و پنجم سپتامبر نشریه یافته‌های آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

دانشمندان از دوربین پرسرعت برای ضبط حرکات قطرک‌های با قطر اندک بر روی داوطلبانی استفاده کردند که جملاتی با بخش‌های کوتاه همچون: کرونا ویروس را از بین می‌بریم؛ تا جملاتی با شدت‌تر همچون «پیتر پایپر» ادا می‌کردند.

هنگامی که آن‌ها جملات را ادا می‌کردند، قطاری از هوا ذرات را از دهان بیرون می‌راندند که به صورت حجم گردابی، در می‌آمد.

سپس این حجم هوا یک جریان هوای جت مانند مخروطی شکل می‌ساختند که بخش اصلی آن، شامل موشک‌های مخاط و بزاق بود و از دهان فرد گوینده، بیرون می‌جهید.

محققان ‌گفتند محدوده گسترش این قطرک ها، به زمان مکالمه بستگی دارد.

یک جمله کوتاه، این ذرات را تا یک متر پرتاب می‌کند، ولی گفتگو‌های طولانی، آن‌ها را دورتر پرتاب خواهد کرد.

دکتر هوارد استون استاد بخش مکانیک و مهندسی هوافضای دانشگاه پرینستون ‌گفت: اگر شما به مدت سی ثانیه با صدای بلند صحبت کنید، ذرات دهان را تا دو متر پرتاب خواهید کرد.

به بیان دیگر، حفظ فاصله دو متری در فضای بسته که تهویه ضعیفی دارد سپری در برابر ابتلا به کرونا نخواهد بود و باید در این باره، دقت کنید.

در مکالمات طولانی تر، همچون حضور در جلسات کاری، ذرات حاوی ویروس، تا مسافت‌های دورتر از مقدار ذکر شده نیز منتشر خواهند شد.

در این مطالعه، همچنین این نکته آمده است که استفاده از ماسک، در جلوگیری از انتشار این قطرک‌ها در محیط بسته، موثر نیست و ماسک قادر نیست از انتشار این هوای پر سرعت جت مانند پیشگیری کند.

دکتر استون و گروه تحت سرپرستی اش، بر این باورند که مسئولان بهداشت عمومی باید درباره ذرات منتشر شده از دهان افراد در محیط‌های بسته، آموزش بیشتری ببینند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 391 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها