عروس بروز مثبت شدن بیش از ۵۴ هزار تست کرونا در استان کرمان - عروس بروز

به گزارش سایت عروس بروز به نقل از فارس از کرمان، مهدی شفیعی عصر امروز در ستاد و کمیته اطلاع‌رسانی کرونا در سالن پیامبر اعظم (ع) استانداری اظهار داشت: تقریبا از اوایل اسفندماه سال گذشته تا دیروز ۳۶ هزار نفر را در بیمارستان‌های استان کرمان با تشخیص اولیه و شکل بیماری کووید ۱۹ بستری کرده‌ایم که از این تعداد بالغ بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر تست آن‌ها از نظر کووید ۱۹مثبت شده و عملا موارد قطعی بستری ما بودند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: خوشبختانه با تلاش خوبی که همکاران ما در حوزه درمان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان، کادر پرستاری و پزشکی کشیده‌اند، بیش از ۱۴هزار نفر از این بیماران با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و متاسفانه نزدیک به دو هزار و ۳۸۴ نفر به دلیل وخامت حال عمومی، کهولت سن و یا بیماری‌های زمینه‌ای فوت کردند.

شفیعی تصریح کرد: در مجموع بالغ بر۱۲۵هزار تست مولوکولی یا pcr کووید ۱۹را در بیماران بستری و سرپایی در بیمارستان‌ها و مراکز منتخب درمانی کووید ۱۹ استان انجام داده‌ایم که تاکنون۵۴ هزار و ۸۰۰ تست مثبت شده یعنی نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد از مواردی که با شک نمونه گرفته‌ایم، نمونه آن‌ها مثبت شده است.

وی ادامه داد: این نشان‌دهنده این است که گردش ویروس در بعضی از بازه‌های زمانی در استان شدت زیادی می‌گرفت و در برخی بازه‌های زمانی کوتاه اپیدمی و یا زنجیره انتقال فروکش می‌کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: استان کرمان تاکنون سه موج کووید ۱۹ را تجربه کرده که موج اول بسیار کوچک که در ابتدای اسفندماه سال گذشته و در ابتدای فرودین سال جاری پشت سر گذاشتیم و در اردیبهشت‌ماه و اوایل خردادماه تقریبا یک وضعیت ثبات نسبی و آرامشی در استان تجربه کردیم.

شفیعی افزود: بعد از اتمام ماه مبارک رمضان و عید فطر که یکسری سفر‌ها صورت گرفت و همچنین بازار برگزاری عروسی‌ها با جمعیت زیاد عمدتا در حوزه جنوب استان بیشتر فعال شد، اپیدمی‌ها از جنوب استان شروع و بعد به تمامی استان سرایت پیدا کرد.

وی تصریح کرد: ما یک ایپدمی نسبتا بزرگ از اواسط خردادماه تا اویل شهریورماه داشتیم و در شهریورماه یک ثبات دو، سه هفته‌ای داشتیم که مجددا از اول مهرماه اپیدمی سوم ما شروع شد.

شفیعی ابراز داشت: اپیدمی سوم بسیار گسترده هم به لحاظ زمان که طول کشید؛ یعنی ما از هفته اول مهرماه تا اول هفته اول دی‌ماه درگیر آن بودیم که در هفته بیش از یک‌هزار نفر در روز در بیمارستان‌های استان بستری می‌شدند.

سخنگویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: ما در استان به‌خوبی توانستیم بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند را مدیریت کنیم و به نسبت بستری‌ها آمار فوتی‌های ما پایین است، به غیر از یکی، دو هفته پایانی آبان‌ماه به ۴۰ فوتی در روز در استان رسیدیم.

شفیعی در ادامه اظهار کرد: اولین آزمایش مثبت کووید ۱۹ استان در تاریخ ۴ اسفندماه توسط انسیتوپاستور جواب ازمایش اعلام شد و ما عملا از ۲۰ اسفندماه سال گذشته آزمایشات کووید ۱۹ را در استان خودمان انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه هر موجی که به‌دنبال موج قبلی آمده، موج دوم بزرگتر بوده است، تاکید کرد: موج دوم کووید ۱۹ در استان ۵ برابر دور اول و موج سوم ۱۰ برابر موج اول بوده است و از لحاظ طول زمان اپیدمی هر دفعه که موجی اتفاق می‌افتاد این موج یک تا دو هفته طول آن بیشتر می‌شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: انتظار ما از لحاظ اپیدمیولوژیکی این است که اگر موج بعدی در استان اتفاق بیفتد، این موج قله‌اش یک و نیم تا دو برابر بیشتر از موج قبلی خواهد بود، یعنی اگر آمار هزار بستری در هفته را داشتیم، به یک‌هزار و ۵۰۰ تا دو هزار بستری در هفته می‌رسد، که عملا ظرفیت درمانی استان پاسخگوی این تعداد پذیرش نیست. زمان آن هم ممکن است بیشتر طول بکشد و این یک نگرانی است که ما داریم.

وی گفت: از الان به سیستم‌های درمانی خود آماده‌باش داده‌ایم تا ظرفیت‌های خود را افزایش دهند و جا‌هایی که نیاز به ترمیم دارند این کار انجام شود.

شفیعی تاکید کرد: بر اساس نموداری که داریم، احتمالا در نیمه بهمن‌ماه ممکن است در استان درگیر موج بعدی بشویم و الان بر اساس پیش‌بینی‌ها و رفتار‌های پیشگیرانه مداخله می‌کنیم که موج بعدی اتفاق نیفتد. دیگر نباید خیلی روی اصناف برای تعطیلی فشار بیاوریم. عملا خیلی گردش ویرووس کرونا در خیلی از اصناف نیست، بلکه اکنون عمدتا رفتار مردم است.

وی افزود: باید از ظرفیت رسانه و اطلاع‌رسانی عمومی و فصضا‌های اطلاع‌رسانی که ویژه سازمان‌هاست، استفاده و به مردم گفته شود که با کم‌شدن آمار و موارد فوت بحث استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از سفر‌های غیر ضرور و. را مدیریت کنیم تا بهمن و اسفندماه را پشت سر بگذاریم.

شفیعی عنوان کرد: تمام امید ما این است که دولت در واقع با تولید واکسن داخلی و واردات واکسن از جا‌های مورد تایید جمعیتی از کشور را واکسینه کند و بعد مطمئن باشیم با رعایت حداقل‌ها از برگشت اپیدمی‌های بعدی جلوگیری کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 269 views بار دسته بندی : بهداشت و درمان تاريخ : 7 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها