عروس بروز انواع درب ساختمان | راهنمای جامع برای خرید درب ساختمانی - عروس بروز

درب ها، موانع متحرکی هستند که در ورودی ساختمان‌ها، اتاق‌ها یا فضاهای دیگر، مانند کمدها و کابینت ها نصب می‌شوند و به افراد، اجازه باز و بسته کردن، رفت و آمد و حمل وسایل و کالاها را می‌دهند. اولین درهای شناخته شده قطعات ساده ای از چوب یا سنگ بودند که برای پوشاندن دهانه‌ها در خانه های بدوی استفاده می‌شدند. آن‌ها اغلب کوچک بودند و در درجه اول به عنوان وسیله ای برای حفاظت افراد در برابر حیوانات استفاده می‌شدند. در این مقاله به بررسی رایج ترین انواع درب ساختمان می‌پردازیم.

ویژگی انواع درب ساختمان بر اساس موقعیت

ورودی هر خانه تاثیری ماندگار بر افرادی که در آن‌جا رفت و آمد می‌کنند می‌گذارد، اما درب‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شوند، مگر آنکه یا به شکل منحصر به فردی طراحی و یا به شکل بدی ساخته شده باشند. انواع درب ساختمان، بر اساس موقعیت های مکانی به دو نوع خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند.

درب های بیرونی

درب های بیرونی، امکان دسترسی به فضای داخلی ساختمان را فراهم می‌کنند. معمولاً تزئینی و بزرگتر از درب های داخلی هستند و هدف اصلی‌شان تضمین ایمنی افراد ساکن در ساختمان است. ورودی اصلی خانه شما نمونه کاملی از این نوع درب است.

درب های داخلی

درب های داخلی امکان دسترسی به اتاق های ساختمان را فراهم می‌کند، آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند و فضایی خصوصی برای افراد به وجود می‌آورد. درب حمام و دستشویی نمونه هایی از این مدل درب ها هستند. اگر قصد تغییر دکوراسیون دارید، این نوع درب‌ها به وفور در سایت های خرید و فروش درب دست دوم یافت می‌شوند.

انواع درب ساختمان بر اساس جنس آن

درب ها بر اساس موادی که از آن‌ها ساخته شده‌اند، به سه نوع تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

درب چوبی

این نوع درب‌ها، معمولا از چوب های بسیار سخت مانند بلوط، صنوبر و گردو یا چوب های نرم مانند کاج، صنوبر، سرخدار و سرو ساخته می‌شوند. درب های چوبی بادوام هستند تا حدی که می‌توانند با مراقبت اصولی تا ۳۰ سال عمر کنند. از دیگر مزایای این نوع در، این است که اگر به هر دلیلی نیاز به تعمیر درب ساختمان خود داشتید، با مشکلات زیادی مواجه نخواهید شد. علاوه بر آن، عایق حرارتی طبیعی به حساب می‌آیند، پس باعث تعادل دما در خانه شما می‌شوند.

انواع درب چوبی

ممکن است هنگام خرید، همه درب های چوبی شکل یکدیگر به نظر برسند. اما متغیرهای بسیار زیادی در انتخاب یک درب چوبی مناسب وجود دارد. قبل از هر چیزی باید بدانید درهای چوبی به سه نوع چوب جامد، هسته جامد و جامد توخالی (هسته توخالی) تقسیم می‌شوند.

درب چوب جامد

این نوع درب، از صد در صد چوب طبیعی ساخته شده است. استحکام، مقاومت و امنیت، ویژگی‌هایی هستند که آن را برای استفاده به عنوان درب بیرونی و حتی داخلی مناسب می‌کنند. این مدل، عایق حرارتی و صوتی خوبی به حساب می‌آید و به علت گران قیمت بودنش ارزش خانه را نیز بالا می‌برد. استحکام درب چوبی جامد، باعث سنگین وزن شدن آن می‌شود. آنقدر که جا به جا و نصب کردنش، نیاز به زمان زیاد و کار گروهی دارد. از طرفی دیگر، رطوبت و تغییرات دمایی می‌توانند به مرور باعث برجستگی و تورم این نوع چوب شوند.

درب هسته جامد

درب های هسته جامد به گونه ای هوشمندانه طراحی شده‌اند که شبیه درب‌های چوبی جامد به نظر برسند، اما در واقع از ترکیب ذرات چوب آغشته به رزین و چسب های مصنوعی ساخته می‌شوند. با اینکه به اندازه یک درب صد در صد از جنس چوب نیست اما مانند درهای چوبی جامد، محکم و بادوام هستند.

این نوع درب اغلب از چوب مهندسی شده با چگالی بالا ساخته می‌شود که همین ویژگی، آن را به گزینه‌ای مقاوم‌تر نسبت به درب های چوبی جامد در برابر آسیب های ناشی از رطوبت و تغییرات دمایی تبدیل کرده است. به علاوه، آن‌ها کاملا توخالی نیستند، پس می‌توانند عایق های حرارتی و صوتی خوبی به حساب بیایند. از معایب آن می‌توان به محدودیت در تنوع و سنگین وزن بودن‌شان در جا به جایی و نصب اشاره کرد.

درب جامد توخالی (هسته توخالی)

این مدل، به دلیل قیمت پایین، انتخابی رایج برای درب های ورودی هر واحد ساختمان است. از آن جایی که درهای جامد توخالی با کاغذ یا پلاستیکی که یادآور الگوی لانه زنبور است، پر می‌شوند، سبک وزن هستند و جا به جایی و نصب‌شان بسیار راحت است. البته همین ویژگی آن را تبدیل به گزینه‌ای نامناسب به عنوان درب های بیرونی می‌کند.

به علت آنکه این نوع در، کاملا از متریال چوبی ساخته نشده‌ است، مقاومت نسبتا خوبی در مقابل رطوبت و تغییرات آب و هوایی دارد. از طرفی دیگر، در برابر آتش بسیار آسیب پذیر است و امنیت کمتری نسبت به دیگر انواع درب ساختمانی دارد. عایق حرارتی و صوتی کمی داشته و طول عمر آن، بسیار کوتاه است.

درب یو پی وی سی (درب UPVC)

یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع درب ساختمان، درب یو پی وی سی است. این مدل جایگزینی بسیار مناسب برای درب‌های چوبی است و از آن‌جایی که از مواد قابل بازیافت ساخته شده است، انتخابی عالی برای دوست‌داران محیط زیست به حساب می‌آید. امروزه درب های UPVC تقاضای زیادی بین افراد پیدا کرده است.

مزایای درب یو پی وی سی

از دلایل محبوبیت یو پی وی سی در بین طراحان دکوراسیون مزایای متفاوتی است که ارائه می‌دهد. یو پی وی سی برعکس درب چوبی، پس از سال ها استفاده پوسیده یا برآمده نمی‌شود. آن‌ها، علاوه بر امنیت بسیار بالایی که دارند، ذاتا بادوام هستند و تا مدت های طولانی مستحکم باقی می‌مانند و دچار تغییر شکل نمی‌شوند.

درب فلزی

یکی دیگر از انواع درب ساختمان، درب فلزی است. این مدل همانطور که از نام آن پیداست، از فلز ساخته شده است و عمری طولانی با مقاومت بالا در برابر ضربه و بلاهای طبیعی مانند زلزله و طوفان دارد. از آن‌ها اغلب در محیط های تجاری استفاده می شود، زیرا بادوام و مقرون به صرفه هستند. آن‌ها نسبت به درهای چوبی دوام بیشتری دارند و می‌توانند دماهای بالاتر را تحمل کنند. اما به اندازه چوب، در متعادل کردن دما موثر نیستند.

 روش های نگهداری از درب فلزی

از آن‌جایی که درب‌های فلزی پتانسیل زنگ زدگی دارند، باید با روش های اصولی که در ادامه گفته می‌شود، نگهداری شوند. به همین منظور، درب خود را به صورت مداوم تمیز کنید. این کار، بهترین راه برای اطمینان از این است که درب‌تان از غبار و آلودگی پاک شده و تا حدی از زنگ‌زدگی جلوگیری می‌شود. در مرحله بعد، لولاهای درب را چرب کنید. چرب کردن لولاها، نه تنها از زنگ زدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه باعث بی صدا شدن آنها نیز می‌شود.

با این حال اگر درب‌تان دچار زنگ زدگی شد، می‌توانید به سرعت این مشکل را در خانه با کمترین امکانات برطرف کنید. اولین قدم تمیز کردن درب است. اما اگر پس از اتمام تمیز کردن، مشکل همچنان وجود داشت، می‌توانید از سیم ظرفشویی کمک بگیرید و اگر این روش هم کار نکرد، با استفاده از یک پد پنبه‌ای، مقداری نفت سفید روی زنگ زدگی بزنید. نفت سفید، به نرم شدن آن قسمت و درنتیجه به راحت‌تر خراشیدن کمک بسزایی می‌کند.

سخن پایانی

در مقاله‌ای که خواندید، سعی کردیم فاکتورهای اساسی برای انتخاب درب مناسب محل زندگی‌تان را شرح دهیم. قبل از اینکه یک درب ورودی جدید برای خانه خود خریداری کنید، مهم است که به ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها شناخت داشته باشید و برای خرید انواع درب ساختمان، بودجه، طول عمر، ایمنی، عایق بودن و حتی محیطی که قصد نصب درب را در آن دارید، مد نظر قرار دهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 104 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 25 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.