عروس بروز کاربرد حمام شستشو آلتراسونیک - عروس بروز

حمام آلتراسونیک

حمام های آلتراسونیک از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد حباب های ریز استفاده می کنند . همانطور که آن حباب ها منبسط و منفجر می شوند ، موادی را که به سطح اجسام چسبیده اند ، حذف می کنند . شما می توانید از پاک کننده آلتراسونیک برای بازگرداندن درخشش جواهرات خود یا حذف رسوبات سرسخت استفاده کنید.

نحوه استفاده از پاک کننده آلتراسونیک

اگر قصد دارید اشیای کوچک مانند جواهرات را تمیز کنید ، یک پاک کننده آلتراسونیک کوچک این کار را انجام می دهد.

مرحله ۱: مخزن پاک کننده آلتراسونیک را با آب پر کنید و مقدار کمی محلول تمیز کننده مناسب به آن اضافه کنید. مقدار آب و محلول پاک کننده ای که اضافه می کنید به اندازه مخزن پاک کننده بستگی دارد ، بنابراین قبل از شروع به کار ، دستورالعمل ها را حتما بخوانید.

مرحله ۲ : اشیایی را که می خواهید تمیز کنید با دقت در مخزن قرار دهید . دستکش بپوشید تا محلول های تمیز کننده به پوستتان آسیب نرسانند.

مرحله ۳ : حمام آلتراسونیک را به برق متصل کرده و آن را روشن کنید . اغلب حمام های آلتراسونیک به طور خودکار در پایان چرخه که حدود سه دقیقه است ، خاموش می شوند.

مرحله ۴ : پس از اتمام چرخه مواردی را که تمیز کرده اید بردارید و بگذارید خشک شوند.

 

 مواردی را که نمی توان با حمام آلتراسونیک تمیز کرد

  • از حمام آلتراسونیک برای تمیز کردن سنگ های قیمتی که دارای شکاف های سطحی پر شده هستند استفاده نکنید .
  • از دستگاه آلتراسونیک برای تمیز کردن گوهرهای آلی استفاده نکنید . این مواد متخلخل هستند و هرگز نباید با استفاده از دستگاه آلتراسونیک تمیز شوند زیرا ممکن است در اثر گرمای پاک کننده آلتراسونیک و مواد شیمیایی موجود در اکثر محلول های تمیز کننده آسیب ببینند . مروارید ، مرجان ، عاج ، کهربا را نباید در پاک کننده آلتراسونیک قرار داد .
  • اگر سنگ های قیمتی آغشته یا پوشیده از روغن ، پلاستیک یا موم هستند از دستگاه آلتراسونیک استفاده نکنید . مانند زمرد ، لاجورد ، مالاکیت و عقیق
  • سنگ های قیمتی زیادی وجود دارند که مستعد تغییرات در اثر درجه حرارت زیاد هستند و نباید توسط حمام آلتراسونیک تمیز شوند. برخی از آن ها شامل تانزانیت ، فلدسپات (سنگ خورشید و ماه) ، فلوریت ، ایولیت ، کونزیت ، لاجورد ، مالاکیت ، اوپال ، توپاز ، فیروزه است .

برای تمیز کردن این سنگ ها و فلزات اکسید شده یا عتیقه ، از محلول های تمیز کننده ملایم که مخصوص جواهرات ظریف هستند و یا فقط آب گرم و صابون استفاده کنید . محلول های تمیز کننده می توانند به مواد نگین ظریف و سطوح سطحی آسیب برسانند .

مواردی را که می توان با حمام آلتراسونیک تمیز کرد

  • تمیز کردن فلزاتی مانند طلا و پلاتین با دستگاه های آلتراسونیک صورت می گیرد .
  • سنگ های قیمتی طبیعی سخت مانند یاقوت سرخ را می توان در پاک کننده آلتراسونیک قرار داد به شرطی که اجزای کوچکی داشته باشند و در اثر حرارت زیاد یا برخورد با مواد شیمیایی آسیب نبینند و همچنین هیچ پوششی نداشته باشند .

جدول حمام آلتراسونیک شرکت رویان ایران در جدول زیر آمده است:

آیا می توان اجسام پلاستیکی را نیز توسط حمام آلتراسونیک تمیز کرد ؟

حمام آلتراسونیک بیشتر برای تمیز کردن قطعات فلزی استفاده می شود زیرا  این دستگاه هنگام تمیز کردن اجسام سخت مانند لوله های فولادی بهتر عمل می کند ، اما در مورد اقلام پلاستیکی چطور ؟

پلاستیک مطلوب ترین ماده برای تمیز شدن توسط دستگاه آلتراسونیک نیست . تمیزکاری همیشه در مخزن انجام می شود ، اما میزان تأثیر آن به چگالی پلاستیک بستگی دارد . پلاستیک های با چگالی کم و انعطاف پذیر مانند پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) ، در واقع مقداری از قدرت آلتراسونیک را جذب کرده و عمل تمیز کردن را کاهش می دهند . یکی دیگر از مشکلات بزرگ این نوع پلاستیک با چگالی پایین این است که اقلام معمولاً روی محلول شناور می شوند به این معنی که پوشش کامل وجود ندارد و بنابراین کاملاً تمیز نمی شوند مگر اینکه قطعات زیر آب در یک سبد معکوس نگهداری شوند. آلتراسونیک بر روی پلاستیک های سخت تر و با چگالی بیشتر بهتر عمل می کند .

نکاتی که باید هنگام کار با حمام آلتراسونیک رعایت شوند

  • حداقل دو سوم مخزن باید پر باشد.
  • قبل از اقدام برای افزودن یا حذف مایع ، از قطع بودن برق دستگاه اطمینان حاصل کنید.
  • دست یا انگشتان خود را در حمام قرار ندهید. تماس با کاویتاسیون آلتراسونیک باعث آسیب به بافت زنده و استخوان می شود.
  • از مایعاتی که ممکن است به حمام از جنس فولاد ضد زنگ آسیب برساند ، استفاده نکنید.
  • از دمای بیش از ۸۰ درجه سانتی گراد استفاده نکنید.
  • هنگام غوطه ور شدن قطعات اطمینان حاصل کنید که مایع از حمام خارج نشده است.
  • حداکثر زمان اجرا برای یک چرخه ۴۵ دقیقه است.
  • همیشه بین چرخه های تمیز کردن ۲۰ دقیقه زمان استراحت بگذارید.
  • همیشه بعد از استفاده حمام را تمیز کنید.
  • حلال های آبی/ محلول های شوینده باید با آب دیونیزه ، معدنی یا مقطر ساخته شوند ، زیرا کربنات کلسیم و سایر ناخالصی های موجود در آب لوله می تواند بر خواص پاک کنندگی محلول ها تأثیر گذاشته و آن ها را کاهش دهد و عوارض جانبی نامطلوبی مانند رسوب و تغییر رنگ ایجاد کند.
  • از حلال های فرار با دمای جوش پایین نباید استفاده شود.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 107 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 2 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.