عروس بروز انواع پارچه روتختی را بشناسیم - عروس بروز

در کارخانه های نساجی در سرتاسر دنیا، انواع و اقسام پارچه ها تولید می شود. یکی از پر طرفدارترین و پر فروش ترین انواع پارچه ها، پارچه های روتختی و اصطلاحا ملحفه ها هستند. به همین خاطر اصولا کارخانجات نساجی، بخش قابل توجهی از ظرفیت خود را به تولید این نوع از پارچه ها اختصاص می دهند.

از آنجایی که پارچه های روتختی انواع و نمونه های مختلفی دارند،  پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید و با انواع پارچه های روتختی آشنا شوید.

انواع رنگ روتختی

انواع پارچه های روتختی

  • روتختی پلی استر پنبه‌ ای
  • روتختی تترون
  • روتختی فلامنت پنبه‌ ای
  • روتختی کتان
  • روتختی تنسل

 

روتختی پلی استر پنبه‌ ای

از روتختی پلی استر پنبه ای به طور معمول برای تهیه ی انواع کالای خواب استفاده می شود. دلیل این امر آن است که این نوع از پارچه رو تختی مقاومت بسیار بالایی در برابر شستشو و همچنین استفاده ی مداوم و روزمره دارد. علاوه بر این روتختی پلی استر پنبه ای بسیار نرم و لطیف بوده، نوعی عایق رطوبتی است و مقاومت خوبی هم در برابر گرد و غبار دارد. در تولید روتختی پلی استر پنبه ای، ۶۵ درصد از پلی استر و ۳۵ درصد از پنبه استفاده می شود.

روتختی طوسی

روتختی تترون

روتختی های تترون از گذشته های دور تا کنون همواره یکی از پرطرفدارترین انواع روتختی در بازار به شمار می رفته اند. پارچه های تترون به جهت لطافت و نرمی قابل توجهی که دارند معمولا مصارف زیادی در دوخت انواع کالای خواب دارند. گذشته از این، این نوع پارچه دارای لطافت و نرمی بالایی است و در حین شست و شو رنگ دهی و یا تغییر سایز ندارد.

پارچه های تترون در انواع نازک و ضخیم، دارای تراکم بافت بالایی هستند. از نظر کارشناسان صنعت نساجی، پارچه های تترون دارای حداقل ۶۰ درصد فلامنت می باشند.

 

روتختی فلامنت پنبه‌ ای

پارچه های فلامنت پنبه ای یکی از پر مصرف ترین انواع پارچه به ویژه برای مراکز درمانی و بیمارستانی هستند. ویژگی اصلی پارچه های فلامنت پنبه ای این است که علاوه بر این که بدن نما نیستند، از کیفیت بالا و لطافت  بسیار زیادی برخوردار هستند.

به همین خاطر برای دوخت انواع گان، روتختی و سایر منسوجات بیمارستانی از پارچه های فلامنت پنبه ای استفاده می شود.

 

روتختی کتان

روتختی های کتان یکی از آن گزینه هایی هستند که معمولا به شما توصیه می شود به سراغ آن ها نروید. این روتختی ها اگرچه گرمای بدن را می گیرند و گزینه ی مناسبی برای فصل گرما هستند اما خیلی زودتر از آنچه که فکرش را بکنید چروک می شوند. به همین خاطر تخت خواب شما با وجود یک رو تختی کتان، همواره ظاهری به هم ریخته و نا مناسب خواهد داشت.

از طرف دیگر بافت پارچه های کتان از لطافت بالایی برخوردار نبوده و موجب می شود که در حین خواب نتوانید آرامش لازم را به دست بیاورید.

 

روتختی تنسل

روتختی های تنسل معمولا از پارچه هایی تهیه می شوند که منشاء شان درخت اکالیپتوس است. این نوع از پارچه ها به خاطر این که از نوعی گیاه گرفته می شوند بسیار لطیف بوده، ماندگاری بالایی دارند و به صورت طبیعی خاصیت ضد باکتریایی دارند.

به همین دلیل بسیاری از افراد، تنسل را پارچه ی دوست دار محیط زیست می دانند. یکی از دلایل این نام گذاری آن است که که برای تولید پارچه های تنسل در مقایسه با پارچه های پنبه ای، از مواد شیمیایی، انرژی و آب کمتری استفاده می شود.

اگرچه تنسل پارچه ای بسیار خوب و با کیفیت است و دارای ویژگی های مثبت و متعددی می باشد اما نمی تواند مانند پارچه های پنبه ای هوا را به خوبی از خود عبور دهد. به همین خاطر بسیاری از افراد با استفاده از کالای خواب با روکش تنسل احساس نم زدگی و یا احساس چسبندگی پیدا می کنند.

 

روتختی ترکیبی

روتختی های ترکیبی انواع مختلف و متنوعی دارند. در این نوع از پارچه ها اغلب از یکی از انواع پنبه استفاده شده است. معمول ترین نوع پارچه های ترکیبی، پارچه های بافته شده از پنبه و پلی استر هستند اما انواع دیگر این پارچه ها، یعنی پارچه ی پنبه و بامبو و همچنین پارچه ی پنبه با ریون نیز طرفداران خاص خود را دارند.

مهم ترین ویژگی روتختی های ترکیبی این است که از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده، ضد چروک هستند و از ماندگاری بالایی برخوردارند. به همین دلیل است که از آن ها معمولا برای لوازم خواب کودکان استفاده می شود. وقتی که می خواهید برای کودکتان روتختی و یا کالای خوابی از این جنس بخرید، حتما روی آن دست بکشید و وقتی از نرمی و لطافت آن اطمینان حاصل کردید، آن گاه اقدام به خرید نمایید.

اکنون که با انواع مختلف پارچه های روتختی آشنا شدید، زمان آن رسیده است که مناسب ترین پارچه های رو تختی را نیز بشناسید.

 

پارچه مناسب روتختی کدام است؟

در میان انواع مختلف پارچه هایی که برای رو تختی استفاده می شود، برخی از آن ها جنس مناسب تر و بهتری دارند. در ادامه شما را با مناسبت ترین پارچه ها برای رو تختی آشنا می کنیم:

پارچه پنبه ای:

بدون شک پارچه های پنبه ای مناسب ترین گزینه برای روتختی هستند. پارچه های پنبه ای علاوه بر این که دوام بسیار بالایی دارند، رنگ دهی بسیار کمی داشته و در طول زمان می توانند کیفیت خود را به خوبی حفظ نمایند. همچنین پارچه های پنبه ای هوا را به راحتی از میان الیاف خود عبور داده و حسی مطلوب را در حین خواب برای فرد به ارمغان می آورد.

به طور کلی پارچه های پنبه ای گزینه مناسب و مقرون به صرفه برای روتختی هستند و به همین دلیل برندهای معتبری نظیر دستر، محصولات خود را عموما از پارچه ها پنبه ای تولید و روانه ی بازار می کنند.

 

پارچه زربافت:

پارچه های زربافت به پارچه های طرح برجسته و گلداری گفته می شود که معمولا دارای زمینه ابریشمی هستند. پارچه های زربافت برای اولین بار در کشور چین بافته شدند و سپس به اروپا و سایر مناطق جهان نیز راه پیدا کردند.

در گذشته در بافت این پارچه ها از نخ های طلا و نقره استفاده می شد و استفاده از آن صرفا منحصر به خانواده های درباری بود. اما این روزها به استفاده از نخ های درخشان در بافت آنها اکتفا می شود. پارچه های زربافت به جهت الیاف بسیار ظریفشان گزینه ای مناسب برای آراستگی تخت خواب و اتاق خواب به شمار می روند.

 

پارچه ابریشمی

همانگونه که احتمالا می دانید، ابریشم نوعی فیبر طبیعی با ساختار پروتئینی است که توسط کرم ابریشم تولید می شود. روتختی های ابریشمی بسیار بادوام و نرم بوده و بدن انسان را به خوبی گرم می کند. برعکس زمانی که بدنتان گرم است، شما را به خوبی خنک می کند. تنها نکته ای که در مورد رو تختی های ابریشمی وجود دارد قیمت بسیار بالای آن است که برای بسیاری از افراد اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.

 

سخن پایانی:

انتخاب روتختی یکی از آن کارهایی است که همواره نیازمند دقت و توجه بسیار بالاییست. تنها در صورتی می توانید یک رو تختی مناسب برای خودتان انتخاب نمایید که با انواع روتختی های موجود در بازار و مزایا و معایبشان آشنا باشید.

به همین خاطر در این نوشتار تلاش کردیم که شما را با انواع مختلف پارچه های رو تختی آشنا نماییم. امیدواریم به کمک این اطلاعات بتوانید انتخاب مناسبی در هنگام خرید رو تختی داشته باشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 1,483 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 22 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها